Nederlandse start-up Mobbr.com belooft een revolutie in crowdsourcing

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wal-Mart dat het de bezorging van producten vanuit de winkels overweegt te gaan 'crowdsourcen'. Door de bezoekers van diezelfde winkels in te zetten. Ze denken dat crowdsourcing een efficiëntere manier van distributie kan opleveren en bovendien betere kwaliteit.

Er zijn ook nog vragen: hoe motiveer je mensen om hier aan deel te nemen? Hoe zorg je ervoor dat de beste kwaliteit ook het best betaald wordt? Het antwoord op dit soort vragen komt misschien wel uit de Hollandse polder. Het deze week (in bèta) gelanceerde Mobbr belooft niet minder dan een revolutie in crowdsourcing.

De belofte van crowdsourcing is dat het dingen kan die andere organisatievormen niet kunnen. Het internet maakt mogelijk dat mensen op andere manieren gaan samenwerken. Zonder dat daarvoor een centraal 'command & control' nodig is. Voor bedrijven zijn er productiviteitsverbeteringen van 25% mogelijk met 'social collaboration'.

Maar de aanstaande revolutie in hoe wij ons werk organiseren via social collaboration en crowdsourcing komt vooralsnog moeizaam van de grond. Volgens zou dat wel eens kunnen komen doordat crowdsourcing initiatieven te weinig rekening houden met het individu binnen die crowd. En wat iemand motiveert om bij te dragen aan een crowdsourcing-proces.

Uit het onderzoek van promovenda Irma Borst blijkt dat het koppelen van een beloning aan de bijdrage, mits er duidelijke criteria zijn, een sterk positief effect heeft op de kwaliteit van individuele bijdragen. En ook op de participatiegraad. In de praktijk bestonden er tot op heden echter geen systemen om die bijdragen en beloningen efficiënt en proportioneel te administreren en afhandelen.

Maar nu is er dus , het eerste 'crowdpayment'-systeem. Mobbr is in feite een betaalsysteem dat 'many-to-many'-transacties faciliteert tussen producenten en afnemers. Ieder 'product' (bijvoorbeeld een bezorging in het geval van Wal-Mart; of een tweede-hands boek op Bol.com) krijgt een button, met daarin alle informatie over de transactie. Deze button zorgt ervoor dat het beschikbare budget voor het gevraagde 'product' en/of alle door het 'product' gegenereerde inkomsten automatisch in de juiste verhouding verdeeld worden onder de producenten.

De toepassingsmogelijkheden zijn legio: bloggers op een blogplatform belonen uit de advertentie-inkomsten op basis van traffic, likes en/of comments; het crowdsourcen van de customer service afdeling of het toekennen van 'airmiles' op een recensiewebsite voor waardevolle bijdragen. In het geval van Wal-Mart zou Mobbr gebruikt kunnen worden om de beloning van de individuele bezorger afhankelijk te maken van de waardering van de ontvangers. Zo ontstaat niet alleen een prikkel om mee te doen, maar ook om de best mogelijke kwaliteit te leveren. Het zou mooi zijn als Wal-Mart het Nederlandse Mobbr weet te vinden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie