Online bereik: niet leuker, niet eenvoudiger, wel onbetrouwbaarder

Nedstat. Weten we dat nog? Logo op je website, Nedstat haalde een pixeltje op bij elk bezoek en rapporteerde keurig hoeveel bezoekers je had, hoe laat ze op bezoek kwamen en waar ze vandaan kwamen. Toen was geluk nog heel gewoon.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nedstat.nl is nu Comscore. Maar je kan je bereik ook laten meten door Multiscope, Google Analytics, Adobe Analytics, Yahoo, Compete, Coremetric of veel ik veel wie. Het resultaat is totale onvergelijkbaarheid en complete begripsverwarring. Toen ik een uitgever om z’n bezoekerscijfers vroeg zei hij “Google Analytics gedeeld door 2” – hoe hij dat wist kon hij me niet vertellen. Als ik adverteerder was wist ik het wel: ik geloofde niemand meer en ging keihard voor automatic trading, waardoor websites nog minder opbrengen. Om aan die begripsverwarring een eind te maken proberen exploitantenbezoek op één manier te meten. Dat lukt maar matig.

Media-exploitanten maakten tussen 2005 en 2012 gebruik van STIR. En wat waren ze ongelukkig, want al hun eigen tellertjes en analytics vertelden ze dat het ‘echte’ bereik veel hoger was. STIR moest weg. STIR moest zelfs weg voordat er een alternatief was. In mei 2013 werd de laatste STIR gerapporteerd, in september 2013 de eerste Vinex-meting door GfK Comscore*. Iedereen hoopte op hogere cijfers.

Maar wat gebeurde er? NOS.nl heeft 12% bereik volgens Comscore in september (6+) tegen 31% (13+) volgens STIR vier maanden daarvoor. Nu.nl daalt van 37% naar 18%, Telegraaf.nl van 26% naar 17%. En dan die rare sprongen: RTLnieuws.nl stijgt in , Dichtbij.nl stijgt met 40%. In december 2013 verloor Telegraaf.nl zomaar 13% van z’n bezoekers. Het zou kunnen zijn dat die cijfers anders geïnterpreteerd moeten worden, maar op het eerste gezicht is er geen vooruitgang. Bovendien meet GfK Comscore alleen thuisgebruik op Windows-computers en laptops.

Hoe goed is het panel eigenlijk? Waarom meet het eigenlijk geen werk-bereik? Geen Macs? Geen tablets? Geen mobiel?

Dat komt omdat het panel waardeloos is, it sucks... Mensen die op het web een advertentie aantreffen waarmee ze ‘gratis’ software mogen downloaden om hun Windows-PC sneller te maken, moeten daarvoor een paar vragen invullen (there is no such thing as a free lunch). Daarmee worden ze ongemerkt aan het panel toegevoegd. Maar die software is er alleen voor Macs, mensen mogen op een werk-pc niks installeren en ook zijn er geen mobiele en tablet-versies. Het resultaat is een klein, en niet-representatief panel waarvan niemand de samenstelling kent. Het gaat om minder dan 9000 metingen per dag als ik de summiere toelichting bij op de juiste manier interpreteer.

Er is maar één oplossing: allemaal aan de Google Analytics (desnoods gedeeld door 2) of de totale uitlevering aan automatic trading.

* Rectificatie: in de eersteversie van deze blogpost werd gesteld dat het een Comscore-panel was. Dat is niet het geval. Mijn excuses daarvoor. Het onderzoek wordt uitgevoerd door GfK . Het panel is speciaal voor dit MMDD (Dutch Digital Media Measurement) onderzoek samengesteld. GfK deed het ook het vorige STIR-onderzoek, toen met Comscore.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie