Organische en orgastische bioproducten

De bio-voedingsindustrie tiert welig, mede dankzij dioxine- en gekke koeiencrises. Maar het moet allemaal wat vlotter en hipper, volgens de Franse topdesigner Philippe Starck.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Starck, zelf fervent bio-eter, introduceerde daarom de voedingslijn Organic and Orgasmic (OAO). Een fraaie lijn, maar wel 10 tot 20% duurder dan vergelijkbare niet-bioproducten. Er wordt dan ook geen merk, maar een concept verkocht, door OAO-aandeelhouders Starck, Lima Natuurvoedingsbedrijf en reclamebureau Air.

Starck besloot tot het ontwikkelen van ‘sexy bio’ na een marktstudie in 1998. Daarin werden drie consumentengroepen geïdentificeerd: de ‘strikte bio’, de ‘landelijke bio’ en de ‘moderne bio’. Deze laatste groep van goedgeïnformeerde professionals uit de stad, geschokt door voedingscrises, maar met weinig tijd voor inkopen, vormt de belangrijkste OAO-doelgroep. Als distributiekanaal is daarom gekozen voor één warenhuisketen per land en een netwerk van geselecteerde specialistische winkels. De supermarkten zorgen voor volume, de gespecialiseerde ketens ‘boetseren’ het imago.

Momenteel telt het merk 37 originele, vaak innovatieve voedingsproducten, waaronder koekjes, champagne, pasta, sausen, granen en kant-en-klaar producten. Jaarlijks moeten 15 nieuwigheden worden gelanceerd, waarvoor het bedrijf partnerschappen aangaat met fabrikanten en leveranciers. Omdat OAO wordt voorgesteld als lifestyle-concept worden ook voorzichtige stappen gezet buiten de voedingssector, bijvoorbeeld met biolinnengoed.In het tweejarige bestaan heeft OAO flinke naamsbekendheid opgebouwd in België, Frankrijk en Groot-Brittannië. Belangrijke doelmarkten zijn, naast GB, Japan en de VS. Maar ondanks groeiende omzetten, heeft het bedrijf dringend meer kapitaal nodig. Zeker gezien de plannen om OAO-shops en cafés te openen in trendy steden.

< SIZE=1>Bron: trends <#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie