Peter de Mönnink weg bij Talpa Network

'Na zoveel jaren is dit een goed moment om mijn ambitieniveau te verleggen.’ Voorganger Pim Schmitz volgt hem op per 1 januari.

Ceo Peter de Mönnink verlaat Talpa Network per 31 december. RvC lid Pim Schmitz neemt zijn rol over.

De Mönnink zegt onder meer: 'Ondanks covid staat er een robuust bedrijf met een groeipotentieel dat is gebaseerd op uitstekende mensen. Hun creativiteit wordt continu verankerd in krachtige merken. Toch is het na zoveel jaren een goed moment om mijn ambitieniveau te verleggen.’

John de Mol laat weten het 'meer dan spijtig' te vinden dat De Mönnink vertrekt. 'Peter heeft de afgelopen jaren met een enorme inzet en ambitie gewerkt aan het vormgeven van Talpa Network dat we in 2017 zijn gestart. En terwijl we volop in de groeifase zaten, brak afgelopen voorjaar covid uit waarbij Talpa Network midscheeps werd geraakt. Het vermogen van Peter om vervolgens koers te wijzigen en de gevolgen direct aan te pakken hebben ervoor gezorgd dat we nu tegen een stootje kunnen.'

Advertentie
advertisement

Datastrategie mislukt

De Mönnink kwam in november 2017 over als topman van Sanoma/SBS bij de start van Talpa Network. De Mol nam de SBS-zenders over van Sanoma en aanvankelijk was De Mönnink ceo van Talpa TV en salesorganisatie Talpa Media Solutions. Eind 2018 werd hij benoemd als ceo van heel Talpa Network. Hij volgde toen Pim Schmitz op, die nu weer de omgekeerde weg bewandelt.

Bij Talpa Network stippelde De Mönnink een ambitieuze datastrategie uit waarbij het de bedoeling was de mediaconsument met een single signed inlog bij alle Talpa-content zou kunnen. Maar de strengere privacywet (GDPR) gooide roet in het eten. De Mönnink zei daar recent in Adformatie Connects Live over: 'De lokale mediapartijen hebben veel last van de GDPR en de interpretatie van data. Die is uitermate complex en de Amerikaanse jongens spelen erg mee.’

Talpa Network moet het nu vooral - zelfs voor zo'n 90 procent - van reclame-inkomsten hebben.

 

Reorganisatie

Dat liet zich extra voelen in maart, bij de corona-uitbraak. Talpa Network moest 'draconische maatregelen' nemen en fors reorganiseren.
De Mönnink daarover: 'We hebben de crisis gewoon heel serieus genomen. Je moet dan gewoon maatregelen nemen en transformeren. Niet alleen de omzetval opvangen, maar ook de kosten maken van de transformatie.' 

Onlangs werden de radio- en tv-tak al officieel geïntegreerd.  

Bij de reorganisatie vertrokken verschillende directie- en managementleden. Toen gingen geruchten dat ook De Mönnink zelf zou vertrekken. Dat is nu eind december het geval. 



 

Plaats als eerste een reactie

Advertentie