Premium

Marloes Scheffers: 'Ontwikkel als creatief je eigen unieke perspectief op de wereld'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal de globetrottende CD Marloes Scheffers.

Marloes Scheffers

Deze week is Marloes Scheffers, freelance creative director (die het afgelopen jaar in Parijs, Dubai, Antwerpen, Amsterdam en Londen werkte en op dit moment bij WPP Scanad in Kenia zit 😳), curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week*.

Marloes over haar week: 'Toen ik net begon in het vak, werd mij verteld dat ik naar alle Cannes-uitingen moést kijken. Als je dat niet deed, zou je nooit succesvol worden. Ik zou dit advies niet zozeer aan de junioren in mijn team geven. Inspiratie werkt voor iedereen anders en in mijn geval is dit niet per se door naar andere reclame-uitingen te kijken. Hoe kom je tot originele ideeën als je blijft staren naar hetgeen dat al gedaan is in het verleden? Mijn advies is: ga de wereld in. Werk niet alleen in je eigen land, maar sta open voor andere culturen, de mensen om je heen en andere manieren van kijken en werken. Op deze manier ontwikkel je je eigen unieke perspectief op de wereld en kan je deze vervolgens vertalen naar de merken waarop je werkt. Zo word je een echte, originele verhalenverteller.'

Hier haar 5 bijdragen:

1. Inzicht in de mens

'Persoonlijk haal ik de meeste inspiratie uit het leven en de mens zelf. Wat zijn intrinsieke waarheden die gelden voor ons allen? Wat beweegt mensen? Waar worden mensen blij van? Waar is men bang voor? Waar droomt men van? Wat zijn de dingen die ons binden? Waar moeten we om lachen of waar moeten we om huilen? Als je hier over nadenkt, brengt dit je tot de kern en kom je tot unieke inzichten - dat in mijn optiek vaak resulteert in werk dat mensen echt raakt. Werk dat resoneert. De volgende kerstcommercial is hier een lichtend voorbeeld van.'

2. Verwondering

'Ik blijf voortdurend nieuwsgierig naar het onbekende. De dingen die ik nog nooit gehoord, gedaan en geproefd heb, en de dingen waar we als mensheid nog steeds naar gissen. Het mysterie, ancient cultures en sites, het universum, de dingen die zelfs wetenschappers nog niet ontdekt hebben. Ik blijf continue op zoek naar dat “Ooohhh!!?” gevoel, dat je krijgt wanneer je voor het allereerst wat doet of iets nieuws leert. Dat geeft me een “natural high” en inspiratiekick.

Dit kan werkelijk van alles zijn: een random Facebook-artikel dat ik lees op I fucking love science, een bizar plantje waar ik toevallig tegenaan loop op mijn reizen en dichtklapt zodra ik het aanraak, of een locale delicatesse die ik voor het eerst proef. Vandaag was dat “Madazi”, een Kenia’s cakeje met een vleugje kardemom.

Maar ook interessante experimenten verwonderen mij. Zoals deze die gaat over "social conformity", en controversiële onderzoeken, zoals van Dr. Emoto, een wetenschapper die water onderzoekt en beweert dat deze energetische maar ook helende eigenschappen kan hebben. Wanneer water blootgesteld is aan vriendelijke woorden en gedachten verandert dit de structuur van de waterkristallen, en neemt deze op microscopisch niveau mooiere vormen aan. Het tegenovergestelde is ook waar. Ik denk dat dit niet alleen een inspiratiebron voor mij is, maar ook voor de creatieven die de volgende uiting bedacht hebben, zie hieronder.'

3. Duurzame innovatie

'Innovatieve ideeën die de wereld een stukje mooier en beter maken inspireren me. Of het nu gaat om vegan leer gemaakt van cactusplanten, of “LifeStraws” dat vervuild water kan transformeren naar schoon drinkwater en miljoenen mensen in Kenia geholpen heeft. Of om bananenbladeren die plastic verpakkingen vervangen, verpakkingsarme en plastic-loze supermarkten, of “glow in the dark" straten die onze wegen milieuvriendelijker en veiliger maken door ze te laten oplichten in het donker.

Bovenaan mijn inspiratie lijst staat Adidas Parley, die al meer dan 1 miljoen duurzame sneakers maakte, met meer dan 11 miljoen plastic flessen uit de oceaan. Maar kijk ook naar initiatieven zoals Plastic Whale of de Seabin, bedacht door surfers die door middel van een pompsysteem verontreinigd en vervuild oceaanwater filtert en opschoont. Mijn hart gaat vooral uit naar de oceaan, dus alle initiatieven die onze wateren schoon willen houden vind ik mega-inspirerend.'

4. Massahysterie en pop culture

'Ik hou van het virale effect, de verhalen die mensen aan elkaar doorvertellen en de dingen waar iedereen opeens het idee van heeft dat ze er bij moeten zijn. Ik ben hier enorm door geïntrigeerd omdat het iets is waar we met z'n allen vatbaar voor zijn. En ja, ik doe hier zelf net zo goed aan mee en stond een paar maanden terug samen met honderden anderen in een urenlange rij voor de Damien Hirst-preview in Londen. (Ik heb die hele preview uiteindelijk niet eens gezien want het was zo druk dat ik na een paar uur maar afgehaakt was.)

Ik denk ook aan de “dancing man” - de man die eerst een beetje eenzaam op een festival staat te dansen, dan doet een volger mee en in een mum van tijd staan passieve mensen op om mee te dansen, totdat werkelijk iedereen meefeest. Fantastisch vind ik dat nog steeds.

Het zijn dit soort offline voorbeelden maar ook online catchphrases en internet memes zoals “Cash me outside, how 'bout dah?” of “Ain't nobody got time for that” waar ik van hou. Of uitspraken en woorden die iedereen opeens toepast zoals “yaasss”, “cray, cray”, maar ook flauwe grappen die we per Whatsapp massaal aan elkaar doorsturen. Of hoaxes en urban legends die op Facebook gedeeld worden, zoals de Chinese man die zijn vrouw aanklaagde voor de geboorte van zijn extreem lelijke baby omdat ze zonder zijn weten - voordat ze elkaar ontmoetten - voor $100.000 aan cosmetische chirurgie ondergaan had in Zuid-Korea.

Waar ik echt respect voor heb en wat me werkelijk inspireert zijn de mensen die hier op slimme wijze op in weten te springen, zoals de Londense schrijver die vele reviews schreef op TripAdvisor over een fictief restaurant. Hij wist zo’n hype te creëeren dat het plotseling het best beoordeelde restaurant van de stad werd en foodies over de hele wereld in wilden vliegen om te kunnen eten in een restaurant dat dus niet eens bestond. Bekijk dat ongelofelijke verhaal hieronder.'

5. Vervreemding, collaboraties en oneigenlijke combinaties.

'Ik vind het combineren van dingen die je totaal niet samen zou verwachten erg inspirerend. Dit kunnen kunstvormen zijn, zoals een enorme rubberen opblaas-eend te midden van de stad, of "The Red Ball Project” https://www.redballproject.com.

Maar het kunnen ook mensen met compleet verschillende denkwijzen zijn die samenkomen. Kijk naar deze Heineken ad ("Worlds apart") die vreemden met tegengestelde opvattingen over transgenderrechten, klimaatverandering en feminisme samenbracht https://www.youtube.com/watch?v=IbIjGxc1vjo.

Maar ook merken die "oneigenlijke" partnerships aangaan en limited-edition producten en verassende nieuwe services uitbrengen. Ik zie dit vooral gebeuren in de automotive industrie. Een automerk X high end fashion brand? Louis Vuitton ontwierp een op maat gemaakte set koffers voor BMW. Een automerk X Starwars? Nissan kwam uit met de "Star Wars" show cars. Of een automerk X de populairste dating app ooit? Ford en Tinder deden het. Swipe naar rechts voor een date in een Mustang anyone?

Of Uber X Spotify. Als Uber-gebruiker kon je je Spotify-account syncen en je eigen playlist afspelen zodra je de autodeur opende. Maar ook het programma van Ali B, Op Volle Toeren bij de Tros, zou ik graag als voorbeeld geven. Wat komt er tot stand als rappers en Nederlandse muziekiconen samenkomen? In dit programma maken rappers hun eigen versie van "gouwe ouwe" hits en andersom doen de muziekiconen dit met een rap, om vervolgens elkaar het resultaat te laten horen. Iedere keer weer inspirerend om te horen wat ze gecreëerd hebben.

En ik denk ook aan de betaalbare kleding van H&M die opeens luxe naar de massa wist te brengen via unieke samenwerkingen. H&M X Versace, Vera Wang, enzovoort. Deze collaboraties wekken niet alleen nieuwe interesse, nieuwe manieren van kijken op maar het kan ook de verkoop stimuleren, naamsbekendheid vergroten en nieuwe doelgroepen en gebruikers bereiken. Heel inspirerend!'

The Red Ball Project in Antwerpen
The Red Ball Project in Antwerpen

Komende week is Boyo Frederix, Head of Visual Effects Postoffice Amsterdam (die komende weer genomineerd is voor de Visual Effects Society Awards in Los Angeles met BMW, Legend en Hennessy, The Seven Worlds) curator van #RPOTDFAW.

*) Sinds 2018 vraagt Nils Adriaans mensen uit het vak om een week lang curator te van zijn Random Pic(k) Of The Day For A Week: ‘Iedere dag plaats ik dan een door haar of hem gekozen visual, plus een korte toelichting op mijn Facebook-pagina.’ Sinds afgelopen jaar bundelt hij de bijdragen van zijn curatoren op vrijdag op Adformatie.nl.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie