Revolutie aan de Amstel

Ook voor doorgewinterde marketers waren er dit weekend interessante aspecten aan de opening van Hermitage Amsterdam. Vier succesfactoren in actie!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ook voor doorgewinterde marketers waren er dit weekend interessante aspecten aan de opening van Hermitage Amsterdam.

Allereerst hoe ‘eenvoudig’ innovatie kan zijn. Het hoeft niet altijd totaal nieuw te zijn. Succesvolle innovaties zijn zelden new to the world. Iedereen in de kunstwereld weet dat ze in St. Petersburg maar eenvijfde van hun collectie van enkele miljoenen kunstwerken kunnen laten zien. De Guggenheim Foundation heeft al voorgedaan hoe je als beroemd museummerk in zo’n geval succesvol dependances (Venetië, Bilbao, Berlijn, Vegas, Abu Dhabi) kan openen. Dus wat Ernst Veen in Amsterdam voor elkaar heeft gekregen, is onvoorstelbaar knap en op die manier zeker uniek, maar niet hemelbestormend nieuw.

Tegelijkertijd konden we zien hoe ingewikkeld en taai innovatie is, want het was de voltooiing van een heidens karwei dat 10 jaar geleden al begonnen is. Begonnen met een investering waarvan totaal onduidelijk was dat die ooit iets zou gaan opleveren. Veen organiseerde destijds Nederlandse hulp en financiering voor het lekkende dak van de armlastige Hermitage. Dat bracht hem in de positie om later zijn gewaagde voorstel te doen, en met succes. In het bedrijfsleven is dat niet anders: nu investeren in een ontwikkeling die op de langere termijn misschien iets oplevert. Maar misschien ook niet. Het is dan ook heel belangrijk dat je precies weet wat je wilt en in welke markten je op langere termijn wilt zitten.

Daarnaast zie je weer wat je tot stand kan brengen als je 100% focust op dat ene grote ding wat je wilt doen. Heel veel bedrijven benaderen innovatie half-kwantitatief: als we nu maar genoeg ideeën in de trechter gooien, komt er altijd wel een briljantje bovendrijven. En is falen dus uitgesloten. Tragisch genoeg maakt deze aanpak falen bijna onvermijdelijk. Ga maar na wat er was gebeurd als Ernst Veen aan drie nieuwe museumformules tegelijk had gewerkt...
9 van de 10 innovaties mislukken omdat ze slordig in elkaar zitten: inzicht klopt niet of is generiek, propositie klopt niet of is generiek, product maakt het waar. Met de volle focus van gedreven marketers is dat toch uitgesloten?

Zaterdagochtend zaten mijn kinderen in de allereerste kinderworkshop van het prille museum. Nog geen vijf minuten zitten ze te knutselen, of Ernst Veen komt stilletjes achterin zitten. Even kijken of het lekker loopt. Als ik wegga –omdat het lekker loopt- zit hij er nog. Zoveel aandacht en drive is zeldzaam. Brengt me op de vierde succesfactor van innovatie: toewijding van de topmanager. Niet toewijding aan de targets, maar toewijding aan de dingen die ervoor zorgen dat de targets gehaald worden. Of overtroffen.

, NEEW! innovatie

Klik voor meer inspirerende blogs

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie