Samenvatting Social Network onderzoek Nielsen maart 2009

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Afgelopen week verscheen er op diverse weblogs internationaal een bericht met de inhoud ‘social networks meer gebruikt dan email’. Dit bleek afkomstig uit een van onderzoeksbureau Nielsen. De meeste van deze posts bleven echter redelijk oppervlakkig over de exacte inhoud van het rapport. Bij deze een samenvatting van het gehele rapport. Ik heb daarbij de originele structuur vrijwel helemaal aangehouden.

Introductie

Social networks zijn HET consument fenomeen gebleken van 2008. 2/3e van de wereldwijde internetpopulatie is inmiddels actief op een social network. Het bezoeken van een Social network en/of Weblog neemt inmiddels bijna 10% van de totale internettijd in beslag. Hiermee zijn deze beide media de persoonlijke e-mail zelfs voorbij gestreefd.

Dit verschijnsel is echter pas de helft van het verhaal. De opkomst van Sociale website blijkt ook het gehele gedrag van consumenten op internet te beïnvloeden, en zelfs het gedrag buiten internet. Dit brengt complicaties met zich mee voor adverteerders.

Social networks en Blogs op 3 na meest populaire internetmedia

Zoals in de onderstaande tabel uit het rapport te zien is, staan member communities (een term die Nielsen gebruikt voor Social networks en Weblogs) inmiddels op de vierde plaats in de lijst van meest populaire internetmedia. Zelfs ik had niet verwacht dat het nu reeds email voorbij zou hebben gestreefd. Vooral de groei in het gebruik van member communities steekt met ruim 5% ver boven de rest uit. Nielsen geeft nog wel even aan dat Duitsland achterblijft betreffende deze ontwikkeling……onze oosterburen kunnen dus beter mooie auto’s blijven bouwen in plaats van communities.

Gebruik van Social networks en Blogs groeit 3x zo snel al totale internetgebruik

Ook op dit onderdeel weer grootse resultaten. Member communities stijgen 3x zo snel in gebruik als het gehele internet. We hebben het hier dus niet over het aantal leden, maar over de tijd die wordt besteedt aan de member community. Dat is toch waar elke site naar streeft dacht ik zo. Vooral opvallend is de absurde groei van Facebook, zoals te zien in de onderstaande staafdiagram. Ik wist dat ze snel groeide…maar dat dit ook in tijdsbesteding zo extreem zou zijn had ik niet verwacht. Logischerwijs gaat deze enorme groei wel ten koste van andere online media, met name de meer traditionele. De shift van traditionele online media naar sociale online media is daarmee definitief een feit!

Alleen de jeugd zit toch op Social Networks?

Dat is een opmerking die ik vaak hoor, en die ik altijd probeer te ontkrachten. Gelukkig zijn er nu dus eindelijk cijfers die deze trend bewijzen….Social networks zijn voor elke leeftijdsgroep. Bij Facebook bijvoorbeeld, zit de grootste groei in het aantal leden juist tussen de leeftijd 35 en 49. I rest my case.

Uitdagingen en te ondernemen acties voor adverteerders op sociale netwerken

Al reeds sinds de opkomst van Social networks is het een feit dat de advertentiepercentages niet in verhouding staan tot het enorme marketingpotentieel. Dit is te verklaren met de mededeling dat Social networks een duale contentvoorziening hebben, zowel vanuit de consument zelf als vanuit de adverteerders. De consument slaat haar eigen content veel zwaarder aan, en geeft dus veel minder om de advertenties. Dit bezorgt de Social networks onder andere die ontzettend belabberde doorklikratio’s. Dit is echter veelal het manco van adverteerders die Social networks inzetten vanuit een ‘traditionele’ marketingdenkwijze. De uitdaging voor adverteerder wordt alleen maar groter aangezien uit het onderzoek blijkt dat Social media gebruikers ook steeds minder tolerant worden ten opzichte van adverteerders.

Wat kun je nu als adverteerden dan WEL doen? Nielsen geeft een leuk lijstje:

  • werk meer samen met de Networks, er zijn gedeelde belangen.
  • het is tijd voor een nieuw soort Ad model (jammer genoeg worden er geen suggesties gedaan!)
  • adverteren moet een conversatie worden, geen eenrichtingsverkeer (inkoppertje!)
  • de toon van adverteerders moet meer authentiek worden.
  • adverteren moet over ‘value toevoegen’ gaan

Na een kort uitstapje naar Facebook en Myspace, een strijd die al vaak is beschreven en dus door mij niet nogmaals herhaald gaat worden, komen we op het volgende interessante punt.

Mobiel Social networken has taken off!

Goed nieuws! Zoals al enigszins duidelijk werd door de grote toename van het gebruik van mobile internet, lijken Social networks nu ook echt door te gaan breken op mobiel internet. Ik ben erg benieuwd waar dit toe gaat leiden….

Wat kunnen Publishers doen?

Een lastige groep….de publishers. Maar ook zij kunnen volgens Nielsen het een en ander doen met Social networks.

  • begrijpen dat Social networks een kans zijn voor iedereen.
  • meeliften met wat Social networks zo succesvol maakt.
  • ‘externe’ leverancier van content worden, die wel wordt gewaardeerd door de consument.
  • bedenken dat Social media en andere media verbonden zijn.
  • tot slot een slap alternatief: wachten tot er in Social networks een Admodel duidelijk wordt, en dat kopiëren.
  • Conclusie: Het rapport van Nielsen is zeker erg interessant. Toegegeven, voor de diehard nieuwe media profs staat er niks nieuws in het onderzoek, maar het onderzoek geeft sowieso het zo geliefde cijfermatige bewijs voor wat we al lang dachten….Social media verovert het medialandschap, en dat is een goede zaak voor iedereen, vooral de consument!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie