Premium

‘Snapchat verandert hoe we de wereld ervaren. Daar wilde ik deel van uitmaken’

Geswitcht: Coco Aarts stapte over van L’Oréal naar Snapchat.

Coco Aarts

Coco Aarts werkte zes jaar bij L’Oréal Nederland, eerst als manager corporate communicatie en de laatste anderhalf jaar als brand-communications-manager. Ze is nu overgestapt naar Snapchat, waar ze werkt als communications-lead voor Nederland en Scandinavië. Zes vragen over haar switch.

Van de beauty naar een social. Waarom deze overstap?

Aarts: ‘Ik was altijd al geïnteresseerd in de beauty-'tech'-kant van L'Oréal, omdat ik gefascineerd ben door technologie en de invloed ervan. Het kan ons leven gemakkelijker en leuker maken en helpen om jezelf uit te drukken. Snapchat loopt daarin voorop. Het is een pionier, innoveert voortdurend en verandert als leider in augmented reality de manier waarop we de wereld om ons heen ervaren. Daar wilde ik graag deel van uitmaken.’

Kun je een praktisch voorbeelden noemen van die innovatie?

‘Nou, de Snapchat-camera bijvoorbeeld, kun je gebruiken om de ingrediënten uit je koelkast te bekijken, waarna je vervolgens handige receptsuggesties krijgt. De camera kan je ook helpen bij het winkelen. Met augmented reality kun je honderden producten proberen, zoals make-up, accessoires en kleding.’

Advertentie
advertisement

Wie volg je op bij Snap? Of is het een nieuwe functie?

‘Dit is een nieuwe rol.’

Waarom is die gecreëerd?

‘Omdat Snap veel heeft uit te leggen. Snapchat is heel anders gebouwd dan traditionele sociale media en richt zich niet op communicatie met honderden of duizenden ‘bekenden’, maar met je beste vrienden via foto’s en video’s. Zoals gezegd biedt het veel innovatieve functies en had het een communicatiepersoon nodig om mensen en bedrijven in Nederland en Scandinavië te helpen begrijpen wat Snapchat is, hoe het werkt, en hoe het je bedrijf kan laten groeien, bijvoorbeeld via het enorme potentieel van augmented reality. Ook wil ik laten zien met welke waarden Snapchat werkt.’

Wat wordt je taak?

‘Een belangrijke opdracht is de toegevoegde waarde van Snapchat te laten zien door storytelling en het via het ontwikkelen van lokale partnerships. Een voorbeeld daarvan is een samenwerking  met het Amsterdam Light Festival. We hebben vijf verschillende lenzen gemaakt waarmee Snapchatters de lichtkunstwerken ook overdag kunnen ervaren, ze hoeven niet te wachten tot het donker is. De Snapchat Lens transformeert de kunstobjecten in interactieve stukken.’

Snapchat is razend populair onder jongeren. Het heeft op dit moment een wereldwijde ommunity van meer dan 300 miljoen actieve dagelijkse gebruikers uit de categorie Gen Z en Millennials. Dat groeit nog hard. Snapchat zegt in Nederland 90 procent van de 13 tot 24-jarigen te bereiken.

 

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden
Advertentie