Yoko Ono als startpunt voor een carrière in de media

Christiaan van Betuw, Strategy Director, aan het woord over het sollicitatieproces bij Mediaxplain*.

Shutterstock

Ik had me voorgenomen hier nooit over te schrijven. Ik maak hier immers potentiele nieuwe collega´s alleen maar wijzer mee in de fase voordat ze hier komen werken. Maar goed, voor iedereen die wil solliciteren binnen de reclame- en mediabranche, en ook voor jou als medevakgenoot, hierbij een kijkje achter de schermen van het sollicitatieproces bij Mediaxplain*. Eentje die voor mij steeds meer om die ene centrale vraag gaat, die alles duidelijk maakt. En een vraag die in toenemende mate - ook logisch – ontkennend beantwoord wordt. De vraag: ‘Weet jij eigenlijk wie Yoko Ono is?’

Een gesloten vraag, maar altijd zeer onthullend. Het lekkerste valt hij als het daarvoor net over hele functionele zaken is gegaan. ‘Ga je eigenlijk het liefste op de fiets naar je werk?’ En dan komt ‘ie. Staat deze kandidaat stevig genoeg in haar of zijn schoenen om de wisseling te verteren? Eerst verbazing: heb ik dat goed gehoord? Dan veelal overpeinzing: het zegt me wellicht wel wat. En vervolgens, steeds meer een ontkennend antwoord. Nee, toch niet. Geen idee. Toch licht teleurgesteld vervolgen we dan het gesprek.

Ik hou van mensen die durven te filosoferen en kunnen anticiperen op onverwachte situaties. En die dat doen op basis van al beschikbare kennis of de kennis die je verder kan vergaren door een vraag met een wedervraag te pareren. Het staat voor mij symbool voor dat waar sterk marketing- en communicatieadvies aan dient te voldoen. Een situatie waarin je als starter in je eerste campagnes wel eens belandt en een situatie waar elke mediaprofessional tijdens een klantgesprek een keer mee te maken krijgt. Yoko Ono kennen is voor mij al geen voorwaarde meer voor een vervolggesprek. De vraag pareren en met gerichte slimme wedervragen komen wel.

Voor hen die zich er uit bluffen of op basis van getoonde brede ontwikkeling antwoorden: ‘Natuurlijk, John Lennon he!’, volgt er nog een tweede vraag. Wat als je morgen Yoko Ono als influencer of boegbeeld kan gebruiken voor het vergroten van het succes van een campagne. Voor welk merk zou je dat dan doen en waarom? Hier komen de associatietalenten en creatieve mediamarketeers echt naar boven. Heastens, Hilton (tuurlijk!), Lipton en zelfs Durex komen voorbij.

Diegenen die dan nog een schakel maakt en redeneert vanuit de doelgroep die door Yoko Ono bereikt kan worden, kan wat mij betreft meteen beginnen. Die hebben wat nodig is en starten elke dag al de communicatierevolutie vanuit bed.

Yoko Ono gebruiken als startpunt? Neem eens een kijkje bij de vacatures van Mediaxplain*, en wie weet stellen we de vraag binnenkort aan jou.

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.