1 Miljoen PlayStation 3's verkocht

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Als in de Benelux inmiddels 1 miljoen mensen over een PlayStation 3 beschikt en er ook 1 miljoen PlayStation Portables zijn verkocht (peildatum november 2010), dan kun je wel stellen dat games mass-media zijn.
Hierbij doorrekenend dat de Xbox 360 inmiddels ook wel zo'n 1 miljoen keer verkocht moet zijn (ik schat 800.000), alsmede de Wii en de Nintendo DS (handheld van Nintendo) kun je stellen dat afgezien van de iPhone en PC er in de Benelux 5 miljoen gameconsoles zijn, dat is dus ongeveer 20% van de mensen in de Benelux.

Met een dergelijk bereik en het feit dat de consoles tegenwoordig veel meer zijn dan een spelcomputer (muziek, film, social media), mogen kabelaars zich wel eens achter de oren krabben of ze niet veel te lang met hun kop in het zand hebben gezeten....

De PlayStation staat al jaren garant voor actieve entertainment. De laatste jaren vooral op het gebied van 'content on demand' binnen haar virtuele wereld 'Home' en met initiatieven als MUBI waar vooral veel arthouse films kunnen worden gekocht als DLC (Downloaded Content), gecategoriseerd zoals bij iTunes naar Regisseur, acteur, etc.

Het gratis online platform PlayStation Network (PSN) maakt een belangrijk deel uit van het succes van de PS3. Content downloaden in de PlayStation Store, online gamen, chatten met familie en vrienden over de hele wereld en het surfen op het internet zijn enkele van de mogelijkheden die het PSN biedt. Het online platform stelt PS3-gebruikers in staat om een wereld aan entertainment te ontdekken die verder gaat dan alleen gaming. Met de introductie van nieuwe toepassingen worden steeds meer doelgroepen aangesproken. Zo is er bijvoorbeeld VidZone: de gratis videoclipdienst die duizenden muziekvideo’s bevat. Daarnaast is de PS3 helemaal klaar voor 3D-content om de best mogelijke speel- en kijkervaring te bieden.

Of 3D daadwerkelijk de nieuwe standaard wordt, wacht ik liever nog even af, want ik denk dat consumenten in de Benelux net pas gewend zijn aan de mogelijkheden die interactieve TV en HDTV bieden.

Wat ik duidelijk wil maken met dit artikel is dat consoles zoals de PlayStation 3 niet moeten worden gezien als een apparaat om alleen games op te spelen, maar dat ze eigenlijk een HUB vormen naar 'entertainment content' en in die zin een belangrijke concurrent vormen voor de kabelexploitanten en enorme kansen bieden voor adverteerders!

Dat laatste door middel van in-game content toevoegen of zelf mini-games lanceren als DLC. Merken moeten eens leren echt creatief te worden en consumenten in vervoering brengen met hun merkverhaal!

Een goed voorbeeld blijft BMW met zijn mini-films, Johnnie Walker met 'The Walk' en Nespresso met haar interactieve commercials. Wie volgt?

Als je meer over games als marketingmiddel wilt lezen kan je terecht op mijn of de website van mijn dat hierover gaat.

Advertentie
advertisement
Advertentie