AD wordt weer concurrent Telegraaf

De poging om het Algemeen Dagblad een kwaliteitskrant te maken is mislukt, voortaan moet de krant weer de concurrentie met De Telegraaf aangaan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

'Er is acht jaar lang geprobeerd groei te vinden bij het hogere segment in de lezersmarkt, zeg maar in de richting van de Volkskrant en NRC Handelsblad, maar dat is niet gelukt', zegt Ben Knapen, lid van de raad van bestuur van PCM tegen de Volkskrant. Gisteren maakte het krantenconcern bekend dat het Algemeen Dagblad in één uitgeverij zal worden ondergebracht samen met het Rotterdams Dagblad, Rijn en Gouwe en De Dordtenaar. Het AD blijft wel een landelijke krant. Met dit plan hoopt Knapen een halt toe te roepen aan de daling van de oplage van het Algemeen Dagblad, en hoopt het rendement te verbeteren. 'We kunnen achteraf concluderen dat de poging om van het AD een kwaliteitskrant te maken niet de goede route was.' Volgens Knapen moet de krant zich meer gaan richten op 'service, gezin, sport en spel', en moet de toon toegankelijker worden. De formule die is gekozen luidt: 'Een landelijke krant vanuit een sterke uitvalsbasis Zuid-Holland.’ Knapen noemt het AD een landelijke Feyenoord-krant, die het kan opnemen tegen De Telegraaf als landelijke Ajax-krant. ‘Vergeet niet dat de Amsterdamse markt veel voller is.' Op de vraag of dit dan de laatste kans voor het AD is, verzucht Knapen: 'Het zou kunnen.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie