Consument deelt graag persoonlijke informatie, maar verwacht wel betere online winkelervaring

Een derde van de online consumenten is teleurgesteld over de kwaliteit van de gepersonaliseerde winkelervaring.

87 procent van de online shoppers heeft geen problemen heeft met het delen van persoonlijke informatie in ruil voor een betere online winkelervaring, Dat blijkt uit het jaarlijkse ‘Reimaging Commerce’ onderzoek van Episerver dat werd uitgevoerd onder vierduizend consumenten in de VS, Groot-Brittannië, Duitsland en Scandinavië.

Dit hoge percentage staat in schril contrast tot de negatieve gevoelens die minimale of volledig ontbrekende personalisatie oproepen. Een derde van de consumenten voelt zich teleurgesteld, 16% zelfs 'gefrustreerd' en 12% staat wantrouwend tegenover webwinkels die niet genoeg personaliseren. Wel is een kwart bereid om opnieuw voor een merk te kiezen als de webshop informatie alsnog op maat aanbiedt.

Het Episerver rapport meldt verder dat gepersonaliseerde ervaringen bij één op de vijf respondenten meer merkloyaliteit oplevert. 20% van de ondervraagde consumenten zegt dat informatie op maat hen meer vertrouwen geeft in het merk. Dat staat in schril contrast met de negatieve gevoelens die minimale tot volledig ontbrekende personalisatie oproept.

Het onderzoek wijst uit dat 63% van de consumenten tenminste één keer per maand online winkelt. Bijna een kwart (23%) winkelt tenminste één keer per week. Twee derde van de consumenten verwacht dit jaar meer online aankopen te doen dan in 2017. 

Volgens Joey Moore, directeur productmarketing bij Episerver, draait het in de huidige fase van online retail om klantvertrouwen en -loyaliteit. 'Alleen productaanbevelingen toevoegen, is niet genoeg. Op basis van realtime winkelgedrag moet je de klant individueel wegwijs maken door je online shop. Retailers die een persoonlijke digitale klantervaring bieden, zullen slagen in het huidige Amazon-tijdperk.'

 

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie