De juiste muziek in winkels genereert gegarandeerd meer omzet, door Arno Prins

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het zijn competitieve tijden. Je kunt je als marketeer of communicatieprof nauwelijks een lang weekend veroorloven of je ligt alweer een straatlengte achter op de concurrentie - om maar te zwijgen van een vakantie van drie weken. Tank daarom direct na de zomer kennis en inspiratie bij op 5 en 6 september tijdens BrandFuel24’s ‘Marketing Reset 2011’.
Zeven topsprekers onderhouden jou in een ICE-trein naar Frankfurt over zaken die onmisbaar zijn voor de marketeer en communicatie professional die zijn of haar voorsprong wil behouden of… uitbouwen. De sprekers geven echter eerst een voorzetje op Molblog. Gastspreker Arno Prins verzorgt deze nieuwste column. BrandFuel24’s ‘Marketing Reset 2011’: de perfecte start voor de tweede helft van het jaar.
Arno Prins is oprichter en directeur van www.musicresearch.nl

Muziek in de winkel voor betere shopping experience
Een goede retailer doet er alles aan om de shopping experience voor de klant zo groots mogelijk te laten zijn. Over elk detail is nagedacht. Vandaar de naam “detaillist”. De looprichting, het vloerplan, de schappenindeling, de verlichting, het water op de verse tomaatjes.
Uiteraard ook de huisstijl met het logo, de geoliede winkelkarretjes, zelfs de kleding van het personeel krijgt bijzondere aandacht. Dit alles om de sfeer in de winkel zo prettig mogelijk te laten zijn, om de klantendoelgroep met alle mogelijke marketingmix-P’s zo goed mogelijk te bedienen en te paaien. Koop! Inladen die handel!

Onderzoek naar muziek in de winkel.
In Canada, de Verenigde Staten en Engeland is uitgebreid onderzoek gedaan naar het effect van muziek in winkels. Enkele highlights, eerst van klantenzijde:
• 90% van de klanten zegt dat muziek in de winkel een reden is om binnen te stappen, tegenover een winkel zonder muziek.
• 77% van de klanten zegt dat muziek een belangrijke factor is om de sfeer te verhogen.
• 60% van de klanten zegt dat ze meer tijd in de winkel zouden spenderen wanneer ze goede muziek horen.

En nu van de retailers zelf.
78% van de retailers raden hun vakgenoten het spelen van goede muziek aan omdat het de medewerkers stimuleert en dus ook de productiviteit.
• 76% gelooft dat zij gedrag van klanten in positieve zin kunnen beïnvloeden door het draaien van goede muziek.

En zo zijn er nog veel meer positieve conclusies uit deze onderzoeken te trekken.
Zo bleek bij een wijnwinkel dat, wanneer ze Duitse muziek draaiden, er aanmerkelijk meer Duitse wijn verkocht werd. Bij het draaien van Franse muziek vloog de Bordeaux de winkel uit…
En een bekende Horecatruc; mensen gaan ongemerkt sneller drinken wanneer je het volume langzaam opendraait. We moeten dan harder schreeuwen, waardoor de keel dient te worden gesmeerd.

Muziek als shop marketing prioriteit.
Bij Abercromby & Fitch, een Amerikaanse modeketen, is muziek een wezenlijk onderdeel van de shopping experience. Ze hebben hun eigen winkel soundtrack geschreven.
Muziek is een geïntegreerd onderdeel van hun zijn, hun DNA, hun lifestyle propositie. De muziek is voor en van jonge mensen, staat exceptioneel hard (echt een handelsmerk naast de geur van hun huisparfum die er hangt, het weinige licht en het mooie personeel) en is er op gericht om bejaarden en babyboomers uit de winkel te weren. En dat lukt goed. Ondanks (en misschien wel dankzij) het feit dat Abercromby & Fitch geen winkel heeft in Nederland en slechts een paar winkels in enkele Europese hoofdsteden, is het merk ook hier populair en wereldwijd waanzinnig succesvol,
Stap ook eens bij een chique juwelier binnen; grote kans dat er verfijnde klassieke muziek opstaat. Past bij de doelgroep, past bij het product.
Muziek beïnvloedt ons consumptiegedrag, dat staat als een paal boven water. Opmerkelijk genoeg lijkt muziek in veel winkels nog een ondergeschoven kindje te zijn.

Muziek ondergeschoven kindje?
Vakmatig interesseer ik me buitengewoon voor muziek, dus ook voor muziek in winkels. Ik vraag vaak aan de verkopers achter de balie waar ze de muziek vandaan hebben. Geregeld zegt de vriendelijke verkoopster dat ze “zelf thuis wat op de iPod heeft gezet en meegenomen”. Ook onlangs nog bij mijn bezoek aan een uiterst hippe nieuwe wijnketen!
Opmerkelijk eigenlijk. Denk je als retailer over alles bijzonder gedetailleerd na, komt de jongste bediende en duwt even vrolijk haar iPod in de speakers. En beïnvloedt daarmee op een majeure manier de sfeer in de winkel.

Radio in de winkel.
Een radiostation is eigenlijk een auditief merk. Door middel van de keuze van muziek, de keuze van DJ’s, de jingles, de nieuwsberichten en filevoorlezerij ontstaat een weldoordachte auditieve marketing mix. Wanneer een radio in een winkel aanstaat, heb je een Shop-in-shop concept, waarbij de weldoordachte retailformule hopelijk wordt versterkt door het radiomerk. Maar een winkel kan wat de radio uitzendt niet sturen, niet tailor made naar de winkelwensen omvormen. De sfeer in de winkel is direct afhankelijk van de bui van de DJ. Bovendien, in de reclameblokken kan heel goed reclame gemaakt worden voor de concurrent. De vraag is of dat wenselijk is.
Laten we bovendien de radio-voorkeuren van de klanten niet vergeten. De radiomarktleider in Nederland (Radio 538) heeft een marktaandeel van ca 10%. Dus ook al staat de marktleider aan, dan zijn er nog 9 van de 10 mensen die niet uit zichzelf op dat station zouden afstemmen. Radio in de winkel? Ik betwijfel ten zeerste of je er meer door gaat verkopen.
Afsluitend, wilt u ook een 38% hogere omzet?.
“Brand managers are increasingly using music strategically in store because it has the capacity to increase gross sales by 38.2%1 , (Journal of Marketing, 2007) while nine out of 10 managers say music directly creates a positive environment2.
38% hogere omzet! Een omzetplus van 5% klinkt in retailland al bijzonder. Het bovenstaande in ogenschouw nemende, lijkt er maar één conclusie mogelijk: Heb je een winkel? Doe iets met muziek. Je doet er jezelf, je personeel, je klanten én je omzet een groot plezier mee! Maar denk er goed over na want het moet wel de juiste muziek zijn….

Bijtanken
Tijdens BrandFuel24 op 5/6 september (28 uur) zullen de 7 topsprekers de aanwezige marketing en communicatieprofessionals uitgebreid bijpraten over hun zienswijze en praktijkervaringen met Marketing RESET2.011.
BIJTANKEN dus! (boeken op www.brandfuel.nl)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie