Premium

Dit is de top-5 van meest inspirerende communicatieprofs

Wie telt er op dit moment mee in communicatieland?

5. REINT JAN RENES (2)

Lector Hogeschool Utrecht

 

Het is dringen aan de top. Dat ondervindt deze gedreven wetenschapper met het gecompliceerde liefdesleven en de voornaam van een hoofdrolspeler uit een Christelijk jongensboek. Verborgen verleiders en verstopte weerstanden, daar wordt hij wakker van. En hoe je daar gebruik van kunt maken in je communicatie. Net als Aarts is Reint Jan er een van de voorhoede. Een verkenner die al jaren voorspelt wat goede communicatieprofessionals onbewust aanvoelen. Namelijk dat je in communicatie moet inspelen op wat mensen onbewust aanvoelen. En zie, ineens is het overal. Zelfs de RVD wil ermee aan de slag. Wij hopen dat ze ons niet nog meer Koningshuis gaan opnudgen. Schreef dit jaar samen met collega Sander Hermsen een alleraardigst boekje over gedragsverandering. Dat kreeg minder aandacht dan het verdient. Zo zie je maar: zelfs Reint Jan kan het gedrag van recensenten niet helemaal sturen.

 

4. BETTEKE VAN RULER (4)

Emeritus hoogleraar communicatiewetenschap Universiteit van Amsterdam

 

De bundelaar, zo noemde een van haar fans de emeritus hoogleraar. Het blijft verbazing wekken hoe Van Ruler vooral na haar vervroegde emeritaat opbloeit als een – geranium, hadden we bijna geschreven. Maar het tegendeel is waar. Betteke laat duizend bloemen bloeien. Jaar na jaar. Dag in dag uit. Met een bewonderenswaardige liefde voor het vak. Workshops die zij geeft, presentaties die zij verzorgt , boeken die ze schrijft – alles wat La Ruler aanraakt verandert in goud. Nu ja, bijna alles. Met ‘bundelaar’ kan de fan doelen op haar toenemende oeuvre van nauw op de praktijk aangesloten boeken. Of op haar verbindende kracht. Wij houden het op het laatste. Van Ruler is de wijze – en soms strenge – grootmama die iedere spartelende communicatiemens nodig heeft.

 

3. PAUL STAMSNIJDER (5)

Founding partner Reputatiegroep

 

Is het toeval dat Paul S. het laatste jaar pochetloos door het leven ging? Of is deze prettig relativerende corpsknaap bezig zichzelf opnieuw te positioneren? Scherper, bozer? Rusteloos is hij en nimmer tevreden. Zijn boek over stakeholdermanagement was niet per se extreem vernieuwend, briljant of wereldschokkend. En dat vindt hij zelf ook. Het bevestigde eerder wat wij allen al zo’n 25 lange jaren weten: communicatie is het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip enzovoorts en zo verder. Maar het is fijn om dat nog eens te horen uit de mond van iemand die dáár is waar aan reputaties gesleuteld wordt. Vandaar deze hoge notering. Iedereen noemt Paul, want Paul is overal. Hij is zonder enige twijfel de gedroomde woordvoerder van dit vak. De woordvoerder die Logeion graag zou willen hebben. Jammer voor Logeion en goed voor Paul dat hij daarbij eerst even aan zichzelf denkt.

 

2. BARTHO BOER (3)

Hoofd communicatie Nederlandse Spoorwegen

 

Veel communicatiedirecteuren zijn vooral bezig met hun eigen positie. Het zogeheten meerwaardevraagstuk. Dat zeggen communicatiedirecteuren altijd over hun collega’s. Als ik tenminste plechtig verklaar het niet op te schrijven. Behalve over de nummer 2 op deze lijst, een vaste top-3-plek inmiddels voor wonderkind Bartho Boer. Maar ja, wat wil je ook, als je je ceo zo gek krijgt om zich vast te binden aan de wiek van een Hollandse molen (check YouTube: Van Boxtel). Als geen ander begrijpt Boer de nederigheid en tegelijkertijd de macht van zijn positie. De toon van de NS, daar sleutelt hij aan. Wie zichzelf relativeert slaat de vijand bij voorbaat de wapens uit handen. Overvolle, vertraagde, verouderde treinstellen ten spijt, de kritiek is veel minder fel dan voorheen. Met dank aan deze olijke pr-snaak die trouwens altijd en overal precies op tijd verschijnt.

 

1. NOELLE AARTS (1)

Professor Strategic Communication University of Amsterdam and Wageningen University

 

Veel communicatieonderzoek bewijst achteraf wat iedereen al eeuwen aan zag komen. De betere wetenschapper onderzoekt praktijk die voor de gewone mens jaren later werkelijkheid wordt. Aanvankelijk leek Noelle Aarts met haar onderzoek naar ‘gesprekken tussen mensen’ nog hemelsbreed langs het communicatievak heen te schieten. Naar nu blijkt raakt ze precies de kern. De samenleving ‘dichotomiseert’. Tegenstelling wordt de norm. Feiten bestaan niet. De waarheid is weg. Boze mensen zoeken bevestiging, geen tegenspraak. Die vinden ze bij gelijkgestemden in de social jungle. Trump laat het zien. Aarts onderzoekt het. Al jaren. Ze begreep post truth populisme voor het goed en wel was uitgevonden. Communicado’s doe je voordeel met haar vooruitziende inzichten.

Voor een verantwoording van de lijst, en voor de nummers 21 t/m 25: klik .

Voor de nummers 16 t/m 20: klik .

Voor de nummers 11 t/m 15: klik .

Voor de nummers 6 t/m 10: klik .

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie