Facebook helpt goede doelen met doneerknop, Snapchat lanceert smartfilter

#Lekkersociaal 48, Creative content agency Blauw Gras praat je bij! Over smartfilters op Snapchat, nieuwe features Instagram en Facebook dat nepnieuws bestrijdt

Nooit genoeg filters
Stel je voor: je bent aan het eten in een restaurant, maakt de perfecte Snap en wilt deze met iedereen delen. Hoe handig zou het dan zijn als je een filter kan toevoegen die is afgestemd op je foto?

Dat is vanaf nu mogelijk! De zogenoemde smart filters herkennen wat er op je foto staat en zoeken hier vervolgens een bijpassende filter bij. Zo krijg je bij een foodfoto een filter met de tekst: What diet?!


                                                      
Het is nooit genoeg

Instagram is druk bezig met het uittesten van een aantal nieuwe functies, en dat zijn er nogal wat! De eerste functie is de ‘regram’-knop, hiermee kun je gemakkelijk een afbeelding van een ander in jouw tijdlijn delen. Zie het als de retweet-functie van Twitter.

Verder test het sociale netwerk een optie zodat je GIF’jes kunt toevoegen aan je foto’s en Stories.

Ook  test Instagram een ‘archief’ voor Stories, hierin kun je je eigen Stories opslaan en later terugkijken. Tot slot wordt de ‘Closest Friend List’ getest. Deze feature maakt het mogelijk om een select groepje te maken met gebruikers, die als enige bepaalde posts of Stories kunnen bekijken. De rest van je volgers kunnen dat dan niet.



Doe iets goeds

Het is altijd goed om in de maatschappij een steentje bij te dragen. Alles helpt, of je nou op bezoek gaat bij je eenzame buurvrouw of geld inzamelt voor een goed doel.

Dat laatste wordt nu een stukje makkelijker. Het is namelijk voor alle Facebookgebruikers mogelijk om geld in te zamelen voor een goed doel via de doneerknop. De doneerknop is een snelle manier om geld te doneren zonder dat je Facebook hoeft te verlaten.

Daarnaast kun je eenvoudig zelf een fundraiser starten om geld op te halen. Mooie ontwikkelingen!




To be continued..
Nepnieuws is en blijft een probleem op sociale media. Zo groot dat tijdens de Amerikaanse verkiezingen 40% van de inwoners nepnieuws op Facebook had gelezen. Best heftig!

Daarom werkt Facebook nu aan een tool om nepnieuws tegen te gaan. Met deze tool kun je zien of jij Facebook of Instagram-pagina’s volgt of hebt geliked die verbonden zijn met Rusland Internet Research Agency. Dit bedrijf heeft doelgericht nepnieuws verspreid om de Amerikaanse verkiezingen van 2016 te verstoren. Hopelijk helpt deze nieuwe feature!




Doe maar niet

Op Twitter kan je precies zien hoeveel mensen je tweet hebben geretweet of erop hebben gereageerd. Helaas gaat daar misschien verandering in komen. Twitter test namelijk een feature waardoor je alleen kunt zien hoeveel mensen in totaal over je tweet hebben ‘gepraat’. Kortom, het is niet meer opgesplitst in retweets en reacties, je ziet alleen maar het totale aantal.


Helemaal anders
Snapchat lanceert een compleet nieuw design van de app! Wat gaat er veranderen? Als je Snapchat opent en naar links swipet zie je een dynamische vriendenpagina. Hierop staan zowel chatberichten als Stories. De berichten van vrienden waarmee je het meest praat staan bovenaan. Dit wordt gerangschikt door middel van een algoritme.

Als je vervolgens weer vanaf het begin (de camera) naar rechts swipet, staan daar de discover verhalen, kun je een zoekopdracht doen en staan daar alle advertenties. Het gevolg? Een gebruiker moet nu bewust naar de ‘discoverpagina’ gaan om advertenties te zien. Hiervoor was het zo dat advertenties tussen de verhalen in stonden.



Je bent weer helemaal op de hoogte van alle ontwikkelingen op social media! Lekker hè?

Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras, een 'creative content agency' met een voorliefde voor social media.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie