(Gastblog) Marketing is springlevend!

Door Guy van Liemt RM Steeds meer organisaties en merken nemen de purpose als het kloppende uitgangspunt van hun merkidentiteit & positionering. Hiermee wordt een human purpose beyond profit bedoeld. Ook wel de WHY (your cause, your belief), de ziel (soul), de ideals, de merkmissie of de merkaliteit genoemd, en gaat het over het verschil dat je als merk of organisatie probeert te maken in de wereld.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De reden dat zij dit doen is tweeledig. Ten eerste is purpose een purchase trigger geworden. Klanten – zowel bedrijven als consumenten – verwachten in toenemende mate dat hun belang centraal staat en niet het belang van de organisatie. Zij verwachten het niet alleen, maar belonen die organisaties daarvoor met hun koopgedrag. Met de komst van social media gaan zowel punishment als praise public. People don’t buy what you do, people buy why you do it.

De tweede reden is dat een purpose medewerkers inspireert om iedere dag opnieuw uit hun bed te komen en met passie en bevlogenheid hun werk te doen. It’s not what you buy, it’s what you buy into. Mensen die met bevlogenheid (passie) aan iets werken waar zij zelf in geloven zijn bereid zich meer en met meer enthousiasme in te zetten, zijn productiever, zijn betere ambassadeurs, geven niet op bij tegenslag, zorgen voor gelukkigere klanten, hebben grote aantrekkingskracht op potentiële medewerkers, etc. Medewerkers worden niet langer als human resources (menselijke middelen) gezien maar weer als mensen, als gelijkgestemden.

De overeenkomst tussen de twee is dus de mens. Alle klanten zijn mensen, alle medewerkers ook. Alle investeerders trouwens ook. De mens komt weer centraal te staan en wat zij fijn vinden, waar ze gelukkig van worden. If you don’t understand people, you don’t understand business. At the end of the day it is human beings doing business with human beings.

Welke stappen kun je nemen om tot een optimaal resultaat te komen?
De vraag is niet of maar hoe. Een handig hulpmiddel is om te starten met Simon Sinek’s Golden Circle: WHY, HOW en WHAT waarbij je uiteraard met de WHY start. Soms is er al een WHY vanaf de start van de organisatie, anderen formuleren die pas later. Het begint vaak bij moed en leiderschap. The goal is to find people who believe what you believe.

Uit de praktijk
Pursposeful positioneren wordt aangehangen door een vooraanstaand gezelschap van wetenschappers (Philip Kotler, Michael Porter, Ross Kanter, etc.), directeuren & ondernemers (Steve Jobs, Paul Polman, Sam Palmissano, Howard Schultz, etc.) en creatieven (Alex Bogusky, Simon Mainwaring, Mark Woerde, etc.). Jim Stengel heeft de Stengel 50 gepubliceerd naast de 28 Firms of Endearment. Voorbeelden zijn fast movers als Unilever (van Dove tot Blue Band), P&G (van Pampers tot Always) en Johnson & Johnson tot B2B bedrijven als IBM, DSM en Desso tot retailers als Starbucks, Whole Foods, Chipotle, Zappos, Marks & Spencer en Colruyt en zelfs een enkele financiële dienstverlener zoals Triodos Bank en DELA. Maar ook Artis, O’Neill, Patagonia, Timberland, Under Armour, UPS, Google, LEGO, Facebook, Apple, Nike, IKEA, TED, Southwest Airlines, Innocent, Flexa (AKZO Nobel), van Gansewinkel Groep, etc.

Tot slot
Deze merken en organisaties zien purposeful positioning als het antwoord op het veranderende maatschappelijke landschap. Zij zien purposeful positioning als de manier om letterlijk en figuurlijk waardevollere merken en organisaties te creëren. Want hoewel purpose dus niet over geld gaat, it almost always results in making more money than you ever thought possible. Sommigen zeggen zelfs: The future of profit is purpose. De kunst is de juiste volgorde te snappen en toe te passen. Marketing is dood? Marketing is springlevend!

Dit is een bijdrage uit de NIMA publicatie 'Marketingthema’s 2013, de visie van inspirerende experts' welke nu gratis is.

, Expert Marketing en Communications Professional bij Van Liemt Marketing

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie