Het klantvriendelijkst in online betalen?

Terwijl we in Nederland al jaren massaal en, ik zou haast zeggen klakkeloos, met iDeal betalen, hebben ze in Scandinavië en Duitsland toch heel andere principes als het gaat om online betalen. Vooruit betalen is ook helemaal niet zo vanzelfsprekend, als je erbij stilstaat. Waarom dat paar schoenen van €100 alvast overmaken, terwijl je bij Nelly.com zomaar een hele week op je nieuwe aanwinst moet wachten, die bij nader inzien niet eens een aanwinst is maar een blok aan je been.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nee, dan toch liever eerst je spulletjes in je huis en rustig passen, om ze daarna zonder dat er ook maar een euro aan te pas is gekomen weer keihard terug te sturen. (Krappe rotdingen) Dat kan, ook bij Nelly.com, als je betaalt met Klarna. Je hebt, oh glorie, niet eens een account nodig om met Klarna te kunnen betalen. Ze doen alleen even een kredietswaardigheidscheck op basis van je naw, telefoonnummer en geboortedatum.

Stroomversnelling
Ik weet niet of ik de enige ben die er zo over denkt, maar het lijkt mij alsof Klarna in een paar jaar tijd een enorme hap uit de online betaaloplossingen markt heeft genomen en nog lang niet is uitgekauwd. Ik zie het aan de footers van de grote modeshops. Ik zie het aan de betalingen die in de zojuist gelanceerde webshop worden gedaan (nationaal en internationaal 25% via Klarna). Ik zie het níet aan mijn eigen betalingsgewoontes, want; gewend aan iDeal. Maar alles went, dus ook spullen op de pof kopen. Zónder rente, want die betaalt de webwinkel voor mij. Als ik maar binnen 14 dagen netjes de factuur betaal.

Handlingsfee
Als webshop kun je ervoor kiezen je klanten te laten betalen als zij met Klarna willen betalen. Zo van, voort wat, hoort wat. Dit zou wat mij betreft het hele voordeel van achteraf betalen weer teniet doen. Maar uiteindelijk wordt volgens mij iedereen simpelweg blij van Klarna. De online winkelende klant, want zekerheid. De webshop, want blije klant. En Klarna, want betalende webshop.

Update 21-03-13
What's truly in it for us?
Als webwinkelier wil je je klanten een uitgebreid gamma betalingsmogelijkheden bieden. Omdat je wilt dat ze bij je kopen, niet omdat al die logo's zo mooi staan in je footer. Klarna zelf strooit graag met termen als conversieverhoging en beter gevulde shopping carts. Dat zijn ook precies de zaken die je als webwinkelier wilt bereiken. Ik ben benieuwd naar andere ervaringen op het gebied van conversieverhoging, dan die onder de klantbeoordelingen op de Klarna website. En dat vettere winkelwagentje, dat zal ik ongetwijfeld op een later moment zelf nog eens met jullie delen.

Dit is een blogpost in een vernieuwd blogchannel op Molblog: E-commerce. Over alles wat marketeers moeten weten van e-commerce. Cases, klantinzichten, data, regelgeving en internationale ontwikkelingen. Maar ook tips uit de praktijk, van kleine en grote ondernemers. Deelnemers aan dit channel: Frans Jan Boon (Add to Friends), Anne de Jongh (Direct Design), Bridget Sommerdijk (Schoenenvoorjou.nl), Leonie Ruhe (Sanoma), Wouter Hol (Kabeltje.com), Dylan van der Heij (Body & Fitshop) , Angela Heykoop (The Socialistas), Rosanne Braams (Buur Fashion), Arnaud de Wilde (PST Business Solutions), Eric van der Palen (Brabantia), Peter Reddering (CMotions), Erik van Rijn (Judopak.com), Nils Huismans (House 4 Wine), Rick (Medpets) en Marco Merkx (Makro).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie