Kies je voor snel geld of een duurzame relatie?

Deze periode leent zich uitstekend om als mens én als merk na te denken over en te laten zien hoe je impact wilt maken.

ANP

Hadden we een paar weken geleden Single’s day met een record-omzet, afgelopen vrijdag was het alweer de beurt aan Black Friday. Al is dat tegenwoordig een rekbaar begrip, want veel merken maakten gretig van de gelegenheid gebruik om er een week lang op in te haken en vandaag direct weer over te stappen op Cyber Monday. Alles voor de verkoopcijfers. En dan moet de decembermaand met het Sinterklaas- en kerstfeest nog in volle glorie losbarsten én gaan we natuurlijk met z’n allen knallend het nieuwe jaar in.

Het mag overigens oprecht een zwarte (vrij)dag genoemd worden. Ik blijf me er namelijk over verbazen hoe er in dit tijdperk van maatschappelijke bewustwording nog altijd verwoede pogingen worden gedaan om het consumentisme tot steeds grotere hoogtes te doen stijgen. Dat is economisch gezien wellicht zeer aantrekkelijk maar op menselijk vlak is dit model echt niet langer houdbaar. We kopen onszelf een ongeluk; letterlijk en figuurlijk.

Advertentie
advertisement

Party pooper

Wellicht denkt u dat ik een beroeps party pooper ben en ervan geniet om feestjes te verpesten. Dat valt echt reuze mee. Ik vraag me gewoon hardop af of hoe we met elkaar een stukje meer bewuster deze periode door kunnen komen. Laten we een aantal aspecten onder de loep nemen.

Aandacht
Traditiegetrouw staat de decembermaand in het teken van het ‘met elkaar zijn’, ’aandacht hebben voor elkaar’ en ‘bezinning en reflectie’. Mooie begrippen die – zo leert de commercie ons – gevierd moeten worden met mooie cadeaus en lekker eten. Tegelijk schuilt daarin juist het gevaar dat deze mooie begrippen ondersneeuwen in een tsunami van presentjes en (calorierijke) maaltijden.

Gezondheid
Dit brengt me direct op het tweede punt. Er staan ons weer Oost-Europese taferelen te wachten met geplunderde supermarkten, overvolle karren en lange wachtrijen bij de kassa. Het kan niet anders dan dat er bovengemiddeld geconsumeerd wordt, want hoe krijg je die overvolle karren anders op? We leven in een land met de nodige welvaartsziektes waar de feestdagen ongetwijfeld hun steentje aan bijdragen. Januari is niet voor niets de maand van de góede  voornemens.

Afval
We hebben de mond vol over het verminderen van de plastic soup. Kennelijk wordt die niet zo heet gegeten, want meer consumeren levert direct meer afval op. Of het nu gaat om de verpakking van alle cadeaus en het voedsel, verspilling van voedsel, de vele kleine hebbedingetjes die in plastic zitten (zie de actuele commotie over de AH kersthuisjes) of het vele vuurwerk op oudejaarsavond.

Stress
Deze hele periode levert bij groot en klein stress op. Je hoeft niet lang op een schoolplein rond te lopen om mee te krijgen dat kinderen onnodig veel spanning in hun tere lijfjes hebben. Niet verwonderlijk, want ze hoppen van evenement naar evenement; Halloween, Sint-Maarten, Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw. 

Hetzelfde geldt voor volwassenen. We hebben het al zo druk en dan komen er in deze ‘feestmaand’ nog eens de nodige uitdagingen bij; cadeautjes kopen, familiebezoeken inplannen en maaltijden bedenken, inkopen en voorbereiden. Probeer er maar eens vrolijk onder te blijven, wetende dat er vanuit verschillende hoeken (vrienden en (schoon)familie) toch het nodige van je verwacht wordt.

Budget
Last but not least is er nog het huishoudboekje waar de nodige spanning op komt te staan. Het zijn al met al dure maanden met alle genoemde evenementen. Veel mensen zullen dan ook oprecht blij zijn als het straks weer maart is. Immers, na dure maanden is januari een ‘lange maand’ en biedt februari als ‘korte maand’ wat ruimte om financieel weer wat bij te tanken. Maart is dan eigenlijk pas weer de eerste maand die synchroon loopt met het te besteden budget.

De keuze van een nieuwe generatie

In de jaren ’80 adverteerde het merk Pepsi met de campagne ‘The choice of a new generation’. Deze slogan zou in deze periode zeker niet misstaan. Het is namelijk tijd voor een nieuwe generatie merken die een ander geluid laten horen!

Gelukkig zien we hiervoor steeds meer voortekenen. Ik refereerde hier al aan in mijn vorige blog over de Inspirerende 40: Business for Good. Tijdens deze bijeenkomst werd gesproken over de snelle opkomst van zogeheten impactmerken; merken die vanuit een breder, sociaal-maatschappelijk verhaal naar de wereld kijken.

Deze periode leent zich uitstekend om als mens én als merk na te denken over en te laten zien hoe je impact wilt maken. Vanuit welk ideaal denk en handel je; ga je voor oppervlakkig consumentisme of voor echte betekenis?

Rest mij u de vraag te stellen: op welke wijze wilt u impact maken met uw merk? Kiest u voor een kortstondige vrijage in november en december (het snelle geld) of gaat u voor een duurzame verbinding voor de komende jaren? December, tijd voor bezinnen én beginnen.

Michel Jansen is mede-oprichter van Morgenwereld.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie