Meer dan 100 jaar oude bvA relevanter dan ooit

Honderd jaar geleden opgericht als bond van adverteerders om meer transparantie af te dwingen, maar bvA lijkt nu wel relevanter dan ooit

Meer transparantie afdwingen bij de dagbladen was de reden waarom adverteerders 100 jaar geleden gezamenlijk gingen optrekken en een van de eerste adverteerdersbelangenverenigingen ter wereld oprichtten. Honderd jaar later zet bvA zich nog steeds in voor gezonde omstandigheden waarin merken kunnen floreren. Maar het lijkt wel of het netwerk relevanter is dan ooit tevoren. Niet eerder namen zoveel leden ervan deel aan bvA webinars, maar ook is er een enorm  animo voor het jubileumsymposium Merkkracht, dat 24 september (digitaal) zal plaatsvinden.

Verwachtingsniveau is hoog

“Merken maken keuzes en keuzes maken geschiedenis”, aldus Henriette van Swinderen, directeur bvA. “Toen wij in 1919 werden opgericht kwam de luchtvaart net op, het vrouwenkiesrecht werd bekrachtigd, de achturige werkdag werd ingevoerd. De maatschappelijke relevantie van de belangenvereniging is er altijd al geweest, maar het verschil met deze tijd is dat er van merken meer wordt verwacht. De wereld innoveert en consumenten verwachten steeds meer van merken. De maatschappelijke gevolgen van COVID-19, alle discussies over racisme, inclusie en de verantwoordelijkheid van online platforms als Facebook, onderstrepen dat merken bij dit soort ontwikkelingen een rol kunnen spelen. Maar dat is niet altijd makkelijk, dus is het niet zo vreemd dat veel bedrijven aangeven moeite te hebben met het vinden van een balans tussen zakelijke en maatschappelijke belangen en verantwoordelijkheden.”

Impact en verantwoordelijkheid van merkleiders

Des te bijzonderder is het volgens Van Swinderen dan ook dat merkleiders als Hanneke Faber (President Global Foods & Refreshment Unilever), Merijn Everaarts (oprichter en CEO Dopper) en Helen Mets (Executive Vice President Materials DSM) bereid zijn op donderdag 24 september op het podium van Merkkracht hun kennis te delen over hoe je als merk daadwerkelijk iets kunt bijdragen aan de maatschappij. “Juist nu moeten we als netwerk inzicht geven in de manier waarop merken impact kunnen hebben en hun verantwoordelijkheid kunnen nemen in het ‘nieuwe’ normaal.”

Uniek online event

Merkkracht was aanvankelijk in maart gepland als live symposium, maar is nu omgezet naar een uniek online event. Dezelfde internationale topsprekers, maar in een net even andere opzet. Zo wordt het evenement digitaal, live uitgezonden. De sprekers zelf zullen vanaf het podium in de Amsterdome hun presentatie houden. Om vervolgens in een studioachtige setting plaats te nemen aan de netwerktafel met Marijke Roskam als tafeldame. “Omdat bezoekers niet live aanwezig kunnen zijn, hebben we alle kaarthouders een extra ticket voor een collega aangeboden. Het mooie daarvan is dat er nog meer mensen het symposium zullen volgen. Iedereen dan wel afzonderlijk van elkaar, maar ook in de digitale opzet kun je een-op-een contact met andere bezoekers hebben en is het mogelijk om vragen te stellen aan de sprekers. Zo geven we op een heel nieuwe manier invulling aan ons ‘netwerk van merkleiders’. Net als honderd jaar geleden spelen we gezamenlijk in op alle ontwikkelingen, maar dan in een nieuwe vorm!”

Bekijk het volledige programma van MerkKracht en alle sprekers op www.bva100jaar.nl
 

Plaats als eerste een reactie