Nederland is een broedplaats voor branddesigntalent

Nieuwe verwachtingen en mogelijkheden designonderwijs voor aankomende designers, brandmanagers & marketeers.

[Gastblog door Frank Nas*]

Het is fascinerend te zien dat de wereld om ons heen voor een groot deel bestaat uit merken. Op straat, thuis, op het werk of in de supermarkt, er zijn steeds minder naamloze producten en diensten die alleen nog maar een functionele rol vervullen. De ultieme beleving van een merk zit ‘m in de ervaring; het openen van een nieuwe iPhone-verpakking, het gebruik van de KLM-app of die speciale Tanqueray Gin Tonic in dat mooie glas bij die hippe bar.

De belangrijke rol van merken in de hedendaagse economie en het gebruik van merken als strategisch middel voor communicatie, innovatie en verandering, zowel in de analoge als digitale wereld, zorgt ervoor dat brand design steeds hoger op de zakelijke agenda komt te staan. Door deze verandering en de nieuwe uitdagingen die daarbij horen, zijn er nieuwe verwachtingen - en mogelijkheden - voor designonderwijs voor zowel aankomende designers als toekomstige brandmanagers en marketeers.

Designers als verbindende schakel
Veel designacademies zijn gericht op een bepaald creatief specialisme. Het komt nauwelijks voor dat design, branding, strategie en business vanuit de synergie echt met elkaar worden verbonden. Terwijl designers tegenwoordig juist nog beter in staat moeten zijn om een heel breed scala aan disciplines te orkestreren.

Design is niet langer een eenmalige esthetische vormoplossing. Het gaat om de kracht van een idee dat is geboren vanuit de ziel van een merk. Een idee dat je kunt vertalen naar elke verschijningsvorm van dat merk. Of het nu gaat om een verpakking, een visuele identiteit of een e-commerce-omgeving. Design is de verbindende schakel die er voor zorgt dat een merk een herkenbaar gezicht en een duidelijke stem heeft. Designers moeten dus inhoudelijk kunnen samenwerken met business analisten, user experience experts, motion graphic designers, filmmakers, typografen, software-ontwikkelaars, onderzoekers etc. Ze moeten zowel uitvoerend als coördinerend kunnen werken tussen al deze disciplines die samenkomen als je een merk tot leven brengt.

Marketeers als designexperts
Branddesign is ook een gat in de markt voor de marketingopleidingen. De volgende generatie marketeers moet daadwerkelijk cross functional kunnen denken en werken om er zeker van te zijn dat iedereen binnen de organisatie samenwerkt om de merkvisie op de juiste manier tot leven te brengen. Deze strategische inzet van ‘design-thinking’ vraagt om een veel bredere kennis van de marketeer. De meest effectieve marketeers snappen dat marketing geen absolute wetenschap is. Marketing is niet zwart-wit.

Ondanks de toenemende kracht van data, feiten en marketinggoeroes zoals Byron Sharp, blijft het combineren van al deze gegevens voor een groot deel afhankelijk van intuïtie. Marketeers moeten zich daarom ook comfortabel voelen in de wereld van creativiteit en design. Ze moeten ‘design-thinking’ juist gebruiken als een manier om creativiteit te inspireren en daarmee problemen op te lossen in het besluitvormingsproces van design en business. 

Kansen voor het Nederlandse design- en marketingonderwijs
De internationale reputatie van Dutch Design en de culturele diversiteit van de Nederlandse samenleving, in de context van een wereld vol merken, biedt enorme kansen voor het Nederlandse design- en marketingonderwijs. Door opleidingen nu al aan te passen aan de toekomstige behoeften van bedrijven, merken en branddesignbureaus, kunnen we talenten ontwikkelen die straks bepalend zullen zijn in hoe wij de wereld om ons heen ervaren.  

*Frank Nas is Managing Director Design Bridge Amsterdam en lid van .

Schrijf je in voor de !

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie