[Poll] Mag je de media in de maling nemen voor een PR-stunt?

Ging de opmerkelijke actie van FNV Horeca te ver?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het was een militaire operatie, waarin zelfs het personeel van de FNV Horeca tot op de dag van bekendmaking niet op de hoogte was van de die de vakbond de afgelopen weken uitvoerde.

Restaurant zonder personeel

Onder de naam Foodsy opende FNV in Amsterdam een restaurant zonder personeel, waarvoor een echte topkok en horecaondernemer, echte persberichten, echte interviews en een echte site werden ingezet. Het restaurant ging ook echt open en er kwamen echte gasten, waarschijnlijk op het spoor gezet door de vele media die aandacht besteedden aan het personeel-loze concept.

Coming out

Vandaag was de coming out van FNV Horeca, dat bekendmaakte achter de PR-stunt te zitten, niet tot ieders genoegen. Media -ethicus Huub Evers stelt in het Parool dat ‘de betrouwbaarheid van de journalistiek is geofferd voor de doelen van een particuliere organisatie’.  Lezers moeten er volgens hem op kunnen vertrouwen dat wat er in de krant staat zo goed mogelijk is gecheckt. Net zo goed als dat een journalist ervan uit moet kunnen gaan dat bronnen die informatie delen niet liegen.

Beetje belazerd

Hoofdredacteur Marjon Prummel van Misset Horeca, een van de media-slachtoffers van de FNV-stunt, is minder hard in haar oordeel. Hoewel ze zich wel een ‘beetje belazerd’ voelt wil ze ‘niet kinderachtig’ zijn, en vindt ze de guerrilla-achtige actie ook wel passen bij een vakbond. ‘Ik ben niet direct boos.’

Gay Village

Er is in de pr-wereld zelf ook veel discussie of je dit soort acties wel kunt doen. Zo schreven NRC Handelsblad, de NOS en Omroep Brabant vorig jaar boze brieven aan burgemeester Peter Noordanus van Tilburg, bij de stunt rond homodorp Gay Village. De burgemeester had zich blij getoond met de komst ervan, wetende dat die onderdeel van de pr-actie was.

Onorthodoxe middelen

Frederique Hermie, woordvoerster van FNV Horeca, stelt dat de Horecabond nu echter goede redenen had om tot onorthodoxere middelen over te gaan: ‘Media lopen al tijden niet warm voor onze boodschap dat het horecapersoneel al jaren in de kou staat. Wanneer je als vakbond al zo lang tegen muren oploopt en de nood zo hoog is, moet je op zoek naar andere middelen. We hebben daarvoor bureau The Odd Shop benaderd, en dat kwam met dit plan.’

Chef-kok

Niet getwijfeld? Hermie: ‘Nee, natuurlijk het is een pr-stunt, maar we hebben er niemand mee pijn gedaan, en we hebben ook niet gelogen; er is daadwerkelijk een restaurant geopend, dat we een kans hebben gegeven. We hebben een chef-kok het restaurant laten optuigen, een menu laten samenstellen, en ook goed laten nadenken hoe mensen het zelf kunnen doen. Er wilden ook mensen reserveren, maar er was geen personeel om de telefoon aan te nemen.’

Ludiek

Volgens de FNV Horeca-woordvoerder zijn de eerste reacties ook positief: ‘Wat we nu terugkrijgen – maar we hebben pas een paar uur geleden bekendgemaakt dat wij erachter zaten – is dat mensen het juist erg ludiek vinden. We houden het natuurlijk wel in de gaten hoe zich het verder ontwikkelt, maar vooralsnog hebben we ons doel bereikt: de slechte situatie van veel horecamedewerkers onder de aandacht brengen.’

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie