Samen met pa en ma op Facebook? Echt niet!

Massale vlucht van jongeren voor ouders die actief zijn op Social Media.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Social Media: Nederland versus de wereld
Recent onderzocht het bedrijf Globalwebindex social media gebruik wereldwijd, onderverdeeld naar leeftijdsgroep. Dat beeld toont dat social met name een activiteit is voor personen tot 45 jaar. Het bedrijf was bereid een additionele grafiek te maken voor Nederland. Deze blogpost gaat in op de meest opvallende overeenkomsten en verschillen.

OVERZICHT: Leeftijdsprofielen toonaangevende social media platforms wereldwijd
VRAAG: Welke van de volgende media services heeft u gebruikt, dan wel een bijdrage aan geleverd, de afgelopen maand ongeacht device? (Q3 2013)

 

 

And the winner is
Opvallend is dat, zowel mondiaal als in Nederland, de top 4 posities worden ingenomen door Tumbler, Instagram, Twitter en Pinterest (leeftijdsgroep tot 45 jaar). Opvallend is de nummer 1 positie van Tumbler. Een mogelijke verklaring is de nog relatieve onbekendheid bij de groep 45 jaar en ouder. Met name jongeren zoeken ‘uitvluchten’ omdat pa en ma steeds vaker meekijken op Facebook. Heel gezellig. Maar, zeg nou zelf, hoe leuk is het als je ouders de eerste zijn die je nieuwe selfie met kroegvrienden of –vriendinnen liken? Dit argument ligt ook ten grondslag aan de populariteit van social platform Snapchat, dat blijkbaar nog niet groot genoeg is om meegenomen te worden in deze meting. Het is nog een redelijk ‘anoniem’ netwerk.

Useability en Mobile snackable content
Verder is Tumbler simpelweg prettig in gebruik. Noem het maar op, van rebloggen, liken, verzamelen tot customizen, de useability is doordacht. Het is visueel, snel en intuïtief. Dat geldt ook voor Instagram en Pinterest. Ze zijn bij uitstek geschikt voor het delen van momentjes onderweg (mobile snackable content). En dat binnen een omgeving die in Nederland nog enigszins beperkt is tot 45 jaar.

Nederland versus de rest van de wereld
Bij Facebook, Google+ en LinkedIn is er een verschil zichtbaar tussen het Nederlandse patroon en het mondiale plaatje. Meer dan 50% van de gebruikers in Nederland is 45 jaar of ouder. Dat kan erop wijzen dat Nederland een bovengemiddeld digital savvy land is. Enig voorbehoud is vereist. De grafieken zeggen bijvoorbeeld niets over de intensiteit van het gebruik. Wellicht is het gebruik bij de jeugd veel vluchtiger, terwijl categorie 45+ meer aandacht besteedt aan Google+ hangouts etc. Bovendien is dit een overzicht vanuit consumentenperspectief. Gebruik zegt niets over winstgevendheid en investeringsruimte voor zaken die straks het verschil kunnen maken, zoals analytic tools.

Multi-tasking
Een bijkomende vraag, niet beperkt tot social media en gebruik in Nederland, is hoe het patroon van multi-tasking er op dit moment uitziet. Het onderstaande overzicht geeft een indicatie. Mobile springt er direct uit. In de categorie tot 45 jaar is het een nek aan nek race met de laptop. Dat is tricky omdat mobile en laptop mogelijk in gezinnen gelijk worden gebruikt, of in het bijzijn van kinderen. Dat kan de score vertekenen. Hoe dan ook, het onderschrijft de mobile opmars. Opvallend is dat de desktop zich nog altijd staande kan houden in het mondiale plaatje multi-tasking devices.

OVERZICHT: Tv en online Multi-tasking
VRAAG: Welke van de onderstaande devices gebruikte u tijdens het tv kijken? (Q3 2013)

 


De overzichten onderschrijven de alomtegenwoordigheid van digitaal in Nederland. Gezien de cijfers zijn internetbankieren, 2nd screen apps, ed. passend binnen Nederland, maar vooralsnog te vooruitstrevend voor grote delen van de wereld om ons heen.

Gerelateerde blogpost:

Advertentie
advertisement
Advertentie