Supermarkten beware: de Race naar de Bodem is geopend

Het ene na het andere e-commerce supermarktinitiatief wordt uitgerold of getest. Niemand denkt aan de Race naar de Bodem die dat tot gevolg heeft.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

We hadden al jaren Albert.nl, nadat James de pionier van de sector was geweest.

Ahold schakelde door, met de slimme acquisitie van Bol.com, dat inmiddels al ruim 20 verschillende webwinkels onder haar virtuele dak heeft! Heel Nederland zit allang in de database van Ahold, ook al door de bonuskaart. Dit strategische wapen wordt volgens  mij over niet al te lange tijd absoluut een keer in stelling gebracht, maar dat terzijde.

Na James en Albert.nl volgenden de initiatieven elkaar in rap tempo op. Truus.nl kwam en verdween, net als SuperDirect. AH startte ophaalpunten, DeBuren openende hun kluisjes en Hoogvliet liet de bestelde boodschappen gewoon in de winkel ophalen. Ook Plus is nu gestart met 4 pilots. Kortom, de markt is volop in beweging. Niemand heeft (nog) hooggespannen verwachtingen van de financiële successen. &;Het is een investering, om te leren.&; En: &;We kunnen ons niet permitteren om niets te doen.&; Dat zijn zo ongeveer de geluiden die je hoort.

Ik hoor niemand over een belangrijk bijeffect, dat nog weleens ingrijpende gevolgen kan hebben. Al die internetinitiatieven vergroten de prijstransparantie. Natuurlijk was die er al, want elke formule weet precies wat de concurrentie met z’n prijzen doet. AH beweegt en de rest volgt. Vrijwel meteen, maar natuurlijk niet real time.

Door al die vaak defensieve initiatieven wordt de real time transparantie een realiteit. Niet alleen voor &;de speler van het spelletje&;, maar voor vooral voor de consument en dat maakt het grote verschil.
In Engeland klop je je boodschappenmandje in en je krijgt in een fractie van een seconde aangegeven waar jouw mandje het goedkoopste is. En als je in plaats van het A-merk kiest voor het huismerk, waar jouw boodschappen dan het goedkoopste zijn. En of je je mandje misschien moet splitsen.

Dat noemen we de Race naar de Bodem, want niemand wil het duurste mandje in de prijsvergelijking hebben. Dus de laagste prijs van een steeds breder pakket artikelen wordt de norm.

En als die prijs nog lager blijkt te kunnen volgt het hele peloton. Dat kost marge, die er al bijna niet is. En dat kan grote gevolgen hebben. Gevolgen waar we misschien niet aan (willen) denken.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie