Supermarktpromoties ‘Pick & Mix’ in vers realiseert categoriegroei

Uit onderzoek blijkt dat binnen een Pick & Mix promotie zowel de keuze- als de aankoophoeveelheid de effectiviteit beïnvloeden.

MCD

Pick & Mix promoties zijn de meest succesvolle promoties om de markt te verruimen en daadwerkelijk volumegroei te realiseren voor de hele categorie. Die conclusie trekt de Universiteit van Tilburg uit onderzoek naar de effectiviteit van Pick & Mix promoties binnen de supermarkt. Het onderzoek werd gedaan op basis van ‘vers-data’, verzameld door IRI, aanbieder van marktinformatie op het gebied van FMCG en Retail.

IRI ziet de laatste jaren steeds meer Pick & Mix promoties in de Nederlandse supermarkten, waarbij de consument een combinatie van verschillende producten mag kiezen voor een vaste prijs. IRI: ‘Vooral in vers categorieën wordt deze promotievorm steeds vaker toegepast.’

Bij vlees werkt het niet

In het onderzoek is de effectiviteit van prijskortingen, meerstuks-aanbiedingen en Pick & Mix promoties geanalyseerd voor drie vers-categorieën: groente, fruit en vlees. Er is gekeken naar het effect op de producten die in de aanbieding waren en naar het effect op de gehele categorie.

Jessy Hommen die het onderzoek bij IRI uitvoerde namens de Universiteit van Tilburg: ‘Voor de categorie vlees blijkt dat de promoties wel leiden tot een volumestijging van de producten die in promotie zijn, maar geen van de onderzochte promotievormen leidt tot een volumegroei van de hele categorie vlees. De promoties leiden enkel tot een verschuiving van het aankoopmoment en tot een verschuiving binnen vleessoorten.’

In tegenstelling tot vlees, leiden Pick & Mix promoties met groente en fruit juist wél tot een volumegroei voor de totale categorie, stelt Hommen vast.

Verder blijkt uit het onderzoek dat binnen een Pick & Mix promotie zowel de keuze- als de aankoophoeveelheid de effectiviteit beïnvloeden. IRI: ‘De hoogste effectiviteit wordt behaald met een zo laag mogelijke aankoophoeveelheid en zo veel mogelijk keuze.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie