Voedselgevechten

Middelgrote bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie hebben nauwelijks toekomst, omdat ze de geografische exposure en schaalvoordelen van de drie giganten, Unilever, Nestlé en Kraft, missen. Waarom wilde Bestfoods dan onlangs niet eens praten over Unilevers overname-aanbod van ruim 18 miljard dollar?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de voedingsmiddelenindustrie is het niet zo zeer grootte dat er toe doet, maar de sterkte van de merken. Niet voor niets zijn de grote fabrikanten die in de loop van de jaren duizenden zwakke merken om zich heen verzameld hebben, daar nu drastisch in gaan snijden. Kleinere, meer wendbare groepen als Campbell en Kelloggs hebben daar een duidelijk voordeel. Het Franse Danone, sterk in yoghurt, is nu succesvol aan het uitbreiden in de ‘hot’ markt van functional foods, waar nog ruimte is voor groei en prijsstijging. Sterke wereldmerken in voeding zijn zeldzaam, en dus is Unilever CEO Niall Fitzgerald groei aan het kopen, getuige de recente overname van Ben & Jerry’s. Met Bestfoods zou Unilever twee van de top drie foodmerken verwerven: Hellmann’s mayonaise en Knorr gedroogde soepen. Maar helaas.

< SIZE=1>Bron: The Economist, 6-5-2000<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie