Volgend jaar ook 'Mobile First' in het MKB (Visie Mobile 2015)

Frans Hendrikx (Omnisense) spreekt zijn verwachtingen voor komend jaar uit.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het kon niet uitblijven; ook het MKB zal de stap naar Mobile Marketing zetten.  Zal print een revival meemaken door betere toepassing van de QR code en AR. Zal profiling een nieuwe dimensie toevoegen aan in- en outdoor publishing. Cross channel-  en Mobile Marketing een meer op lokaal gericht karakter krijgen en zelfs de kassabon onverwachte meerwaarde voor de consument. 2015  belooft een boeiend Mobile Marketingjaar te worden.

QR code en AR
In mijn optimisme heb ik eind 2013 de verwachting uitgesproken dat augmented reality een meer prominente rol zou gaan spelen en wellicht zelfs de rol van de QR code als verbindende connector tussen print en  internet overnemen. Zover is het niet gekomen. Hoewel er heel wat initiatieven zijn geweest om augmented reality aan gedrukte media toe te voegen, het blijft sukkelen om met aansprekende extra content de consument in vervoering te brengen.  Augmented reality lijkt daarmee het zelfde lot beschoren te zijn als dat van de QR code die door misbruik en onkunde nog steeds niet de plaats in de mindset van marketeers heeft gekregen die het eigenlijk verdient: Het ultieme middel om print te verrijken met rich media of aanvullende informatie op internet.

De QR code mag er als marker misschien minder fraai uitzien, maar het kost veel minder moeite om een QR code te scannen en direct het resultaat van de scan te zien, dan met een AR scanner naar een filmpje bij een artikel in de krant te kijken. De QR code werkt (met een goede scan-app) gewoon sneller en bijna iedereen met een smartphone weet wat een QR code is. Van de scan-apps zal de QR code in 2015 door productinnovaties van Vitreoqr.com (een partner van Denso Wave, de uitvinder van de QR code) nieuwe en bredere functionaliteiten meekrijgen en door betere content achter de code afhakers aanmoedigen de scanner-app opnieuw te downloaden en te gebruiken.

AR
Augmented reality zal in Nederland het komende jaar niet het bijna exclusieve domein van Layar (Blipar) blijven. Ik verwacht dat het veel ruimer opgezette Cee-CMS platform in Nederland hoge ogen gaat gooien als het om echte waarde toevoeging op geprinte materialen gaat.

Ondanks alle weerstand en onbegrip hebben scan-apps het afgelopen jaar opnieuw hun waarde bewezen als verbindend element tussen print en digitaal en zal de kracht ervan door nieuwe toepassingen, zoals bij de digitale coupon bijvoorbeeld, naar verwachting worden herontdekt. Kortom, scannen wordt weer leuk en engaging!

NFC
In het rijtje van de scan-apps kan NFC natuurlijk niet ontbreken. De reeds langgeleden en met veel bombarie aangekondigde NFC tag en scanfunctionaliteit van mobile devices zal naar verwachting voorlopig nog niet als Mobile marketinginstrument doorbreken. Wel zal de mogelijkheid om frictieloos met een mobieltje kleine bedragen af te rekenen volgend jaar een grote vlucht nemen. Betalen met een mobieltje is handig, maar ondanks de verwachtingen nog lang niet ingeburgerd.

Print en Mobile
Mobile heeft de afgelopen jaren ten koste van printmedia een steeds prominentere plaats ingenomen in het marketinglandschap. Niet zo verwonderlijk nu bijna iedereen zijn Nokia heeft ingeruild voor een smartphone van Samsung of Apple. Bovendien is de tablet tot bijna elke huiskamer doorgedrongen en de PC naar achterkamertjes verhuisd. De penetratie van Mobile is daarmee nagenoeg maximaal en zijn de gebruikers van die apparaten via Wi-Fi of 4G ook nog eens always online. Mobile is daarmee leading geworden bij marketing communicatie of ten minste onderdeel daarvan.

Is print daarmee ter ziele? Voor een aantal producten zal dat zeker het geval zijn. Print is immers kostbaar en weinig flexibel, althans zo lijkt het, want print wordt slim door digitalisering en profiling. De wereld op zijn kop? Ik dacht het niet.

Het aardige van print is dat het geduldig is en hard. Je kunt het voelen, ruiken zelfs, en verrijkt met QR codes en/of AR ook nog eens dynamisch te maken. Bij print hoef je de batterij niet op te laden, print is always on en kan niet crashen. Wat nieuw is is dat de technologie van het drukken geëvalueerd is naar een proces dat op basis van individuele lezersprofielen (massaal) drukwerk kan afleveren. Hoeveel mooier wil je het als (mobile) marketeer hebben? Hoeveel kansen schept dat voor advertising?

Profiling, ook voor in-en outdoor advertising/publishing? Stel voor dat je, on the go, op basis van je interesseprofiel informatie aangereikt krijgt dat past bij je persoonlijke interesses als je in de buurt bent of komt van een billboard, reclamezuil of narrow casting scherm. Nauwelijks voorstelbaar? Het komt eraan.

Trend: Local for Local
Global is niet voor iedereen interessant. Zelfs nationaal bekendheid genieten en daarvan de vruchten plukken is slechts voor een kleine groep grote ondernemers relevant. Ruim 95% van de kleinere ondernemers in Nederland, retailers, horeca en dienstverleners (exclusief pure playing webwinkels) richt zich traditioneel op de lokale markt. Een markt die men kent en waar men al min of meer bekend is. Maar het consumentengedrag is ook in die markt, onder meer door het toenemende gebruik van internet, de invloed van sociale media en de explosieve groei van het aantal smartphone- en tabletgebruikers, in korte tijd sterk verandert

Local Mobile Marketing  biedt ook kansen voor de kleinere ondernemer met een bescheiden budget. Een laagdrempelige instapmogelijkheid om moeiteloos en tegen geringe kosten in te spelen op het veranderde consumentengedrag is de gebruikelijke klassieke marketinginstrumenten zoals folders, brochures, flyers te verrijken met QR codes of AR waardoor extra informatie op internet voor smartphone- en tabletgebruikers beschikbaar kan worden gesteld. Of eenvoudig en voordelig op lokale en bekende doelgroepen gerichte digitale waardecoupons distribueren via social media. Het grote voordeel van social media als Facebook, Twitter, What’s app, Instagram e.d. is dat deze allemaal al voor mobiel geoptimaliseerd zijn. Door het met scan-apps koppelen van media kan het effectieve bereik van een reclameboodschap of actie enorm vergroot worden en zelfs viraal gaan. Zo kan zelfs de kassabon met een qr code, die verwijst naar een digitale waardebon op facebook, Twitter, landingpage etc., heel veel meerwaarde krijgen voor de met mobiel gewapende lokale consument.

Wat echt niet meer kan in 2015 is de mobiele consument negeren door informatie aan te bieden via een niet voor mobiles geoptimaliseerde website. Wat er ook van uitkomt, ik wens u Happy scanning in 2015!

Frans Hendrikx is oprichter van marketingcommunicatiebureau

 

 

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie