Waarom iedere creatieve professional de mogelijkheden van Artificiële Intelligentie moet omarmen

Creatief talent is nu eenmaal minder uniek dan velen denken.

Door Ivo Roefs

‘Innovatie’ is van alle tijden. Of het nu gaat om de uitvinding van het wiel, het maken van vuur of het gebruienk van een dierenhuid om ons zelf te beschermen tegen de kou en regen; als soort zijn we er altijd enorm goed in geweest om alles wat moeder aarde ons te bieden heeft te gebruiken. We vinden constant dingen uit en verbeteren die na een tijdje ook weer. Zo lopen we allang niet meer rond in dierenhuiden maar dragen we keurig textiel.

De afgelopen eeuw heeft een enorme versnelling te zien gegeven van het innovatieproces, met als resultaat elektriciteit, wifi, satellieten, auto’s (al dan niet zelfrijdend), genetische modificatie en nanotechnologie. We noemen dit vooruitgang. Maar er zit ook een andere kant aan. Laten we eens kijken naar een relatief recente uitvinding: de stoommachine.

Dankzij stoomkracht werd de arbeidsproductiviteit enorm verhoogd. Daar hing wel een prijskaartje aan, in de vorm van giftige uitstoot die ten koste ging van de gezondheid van velen. Nog niet eens zo heel erg lang geleden, in december 1952, werden in Londen in één week tijd 150 duizend mensen opgenomen in het ziekenhuis en overleden er 12 duizend mensen, als gevolg van deze uitstoot.

Bovendien raakten veel mensen hun baan kwijt door de introductie van diezelfde machines. 

Zo heel gek is het dus niet dat veel mensen een beetje angstig blijven voor (de gevolgen van) nieuwe technologie. Die angst is gewoon terecht.

Invloed van Artificiële Intelligentie
Laten we nu eens kijken naar wat innovatie vandaag betekent. En dan meer in het bijzonder in de creatieve industrie. Dan is er één innovatie die er bovenuit steekt en wat betreft prestaties iedere dag indrukwekkender wordt. Ik heb het natuurlijk over Artificiële Intelligentie, ook wel AI genoemd.

Wat voor invloed kan AI hebben op de creatieve industrie?  Toen ik die vraag voorlegde aan collega’s, kreeg ik uiteenlopende antwoorden. Op basis hiervan heb ik drie groepen kunnen onderscheiden, elk met elk hun eigen mening. 

1. De Ontkenners

Voor het merendeel zijn dit mijn oudere collega’s. Hun reactie verschilt niet veel van die van de staalwerkers in Londen in de tijd van de Great Smog: ‘Als dat gebeurt, leef ik toch niet meer’, hoor je vaak. AI is iets van de toekomst en zeker nog niet van nu. Ze weigeren in te zien wat AI kan toevoegen aan onze bedrijfstak.

Een kleine waarschuwing aan deze collega’s: de toekomst is dichterbij dan je denkt. AI zal snel onderdeel uitmaken van ons dagelijkse leven, zeker binnen 20 jaar!

Google DeepMind leerde AlphaGo het razendmoeilijke spel Go te spelen, en deze is inmiddels in staat gebleken om professionele Go speler te verslaan. In nog minder tijd dan een mens nodig heeft om alleen de spelregels te lezen.

2. De Elitairen

Dit zijn decreatieven die niet zijn opgegroeid in het digitale tijdperk. Zij denken geen AI nodig te hebben. Hun creatieve talent is immers uniek en daarom onvervangbaar.

Hun zou ik willen zeggen: denk je echt dat creatieve concepten alleen maar geproduceerd kunnen worden door mensen? Think again! AI and robots are here to stay! En niet alleen om de vervelende en simpele klusjes van ons over te nemen. AI kan al heel veel van onze creatieve taken net zo goed of zelfs beter en sneller uitvoeren dan wij.

Het menselijk brein is uitmuntend in het herkennen van patronen. Dit is precies hoe AI werkt! Bijvoorbeeld het kiezen van het juiste plaatje uit een beeldbank, is prima te doen voor AI.

Het zal dan ook niet lang meer duren voordat AI een kleurenschema, een bepaalde stijl of zelfs een heel concept kan kiezen. We denken wel dat ons creatieve talent uniek is, maar dit talent is niet uniek. Het kan door AI nagebootst en zelfs verbeterd worden.

3. De Weetgierigen

Dit zijn creatieven die zijn opgegroeid in het digitale tijdperk. Ze zijn helemaal niet bang voor technologie. Integendeel, ze zijn juist enthousiast over de mogelijkheden die het met zich meebrengt. Ze hebben al geëxperimenteerd met Augmented Reality. En kijken uit naar de dag dat zij AI kunnen gebruiken in en voor hun eigen concepten.

Ik juich deze collega’s toe en moedig ze aan. Zij zijn de toekomst van onze industrie.

Verzet is zinloos
Het helemaal geen nut om je te verzetten tegen AI. Net zo min als het zinvol was om je te verzetten tegen de stoommachine, AI gaat gewoon gebeuren. Of we het nu leuk vinden of niet.

Daarom moeten we ook niet alleen kijken naar hoe AI nu precies werkt. We moeten eerst en voroal onze houding ten aanzien van AI herzien en de vraag stellen: Hoe kan AI ons helpen om mooiere, interessantere en innovatieve concepten te creëren?

En dan de hamvraag:
Ben jij een Ontkenner?
Een Elitair?
Of juist één van die ‘Weetgierigen’?

Ivo Roefs is co-ceo DDB & Tribal en bestuurslid Dutch Digital Agencies. Deze gastblog  is een bewerkte versie van de presentatie die hij gaf tijdens Dutch Design Week in Eindhoven.

Copryright foto: kentoh / 123RF Stockfoto

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie