Premium

Zo helpt Shopify webwinkels innoveren

Het e-commercebedrijf met miljardenomzet wordt in Nederland geleid door country manager Mel van Lieshout. Welke kansen ziet hij in de markt?

Wereldwijd draaien miljoenen webwinkels op het Shopify-platform dat in 2006 in Canada ontstaan is uit frustratie over de (on)gebruiksvriendelijkheid van bestaande e-commerceplatformen. In de jaren erna is Shopify uitgegroeid tot een bedrijf met zo’n tienduizend medewerkers, een miljardenomzet en het doel om webwinkels te laten verkopen via alle relevante on- en offline kanalen. Tijd om Shopify eens nader onder de loep te nemen.
 

De Nederlander Mel van Lieshout is als countrymanager commercieel verantwoordelijk voor de Benelux. Er werken in Nederland meer mensen voor Shopify, maar voor het bedrijf in zijn geheel en niet specifiek voor de Benelux. Wat niet wil zeggen dat Van Lieshout de enige is die Shopify hier aan de man brengt. ‘We werken als Shopify veel samen met agency partners en die helpen mij om het woord verder te verspreiden.'

Je kunt Shopify zien als een online platform om een webwinkel te starten en op te schalen. Dat concept is niet uniek, weet Van Lieshout ook. Er zijn veel concurrenten en Shopify alternatives is een populaire Google-zoekopdracht. ‘Wat het uniek maakt voor onze klanten, is de snelheid waarmee ze kunnen verkopen. Ze hoeven zich niet druk te maken om de techniek erachter, bijvoorbeeld. Als een tv-reclame opeens veel meer websitebezoekers oplevert, schalen wij de techniek op. Jij hoeft je hostingprovider niet te bellen.’ 

Van startups tot wereldbedrijven

Een webwinkel via het Shopify-platform uitbaten kost 21,59 of 289 euro per maand, afhankelijk van de grootte van de webwinkel en de wens voor (verkoop)statistieken. Shopify verdient ook geld aan commissies op betalingen van bestellingen, betaalde apps (die een webwinkel meer functies geven) en andere diensten. De verschillende inkomstenbronnen leverden Shopify in 2021 een omzet van 4,6 miljard dollar op – 57 procent meer dan in 2020. 


Shopify-webwinkels zetten vorig jaar gezamenlijk meer dan 175 miljard dollar om. Die omzet komt van drie soorten webwinkels: startups, middenmoters en grote merken. In die laatste categorie vallen onder meer Staples, Gymshark en Heinz. Maar ook influencers gebruiken Shopify om producten te verkopen aan hun fans. Van Lieshout noemt de jolige ondernemer Bas Smit als bekend Nederlands voorbeeld. Hoeveel van de miljoenen Shopify-accounts verdeeld zijn over de drie soorten webwinkels, wil het bedrijf niet zeggen. 
 

De eerste zijn

Shopify richt zich heel erg op de omnichannelstrategie, zegt Van Lieshout. ‘Het gaat niet alleen maar om de webshop, maar ook dat je kunt verkopen op Pinterest, TikTok, Instagram en andere kanalen die van belang zijn omdat er klanten komen. Het wordt moeilijker voor merken om te adverteren, dus je gaat veel meer kijken: op welke platformen zijn mijn klanten aanwezig? En daar moet ik ook aanwezig zijn.’

Shopify heeft daarom, als grote speler, first party partnerships met techreuzen. ‘Met al deze ontwikkelingen die plaatsvinden, zijn wij altijd de eerste commercepartij in de wereld met dit soort partnerships. We zijn de eerste geweest met TikTok, bijvoorbeeld.’
 

Offline

Hoewel groot geworden met online oplossingen, richt Shopify zich inmiddels ook op offline verkoop. Het bedrijf biedt point of sales-software aan voor winkeleigenaren en verkoopt bijbehorende producten als eigen, slimme pinapparaten. Van Lieshout: ‘Waar je voorheen zag dat mensen niets moesten hebben van offline, is het nu juist de omgekeerde weg. Online merken zeggen; wij willen ook een offline presence hebben. Want wij willen een connectie maken met onze klant. Wij willen onze klant letterlijk zien, op verschillende plekken en willen af van het transactionele model met de relatie met de klant, naar het beheren van een relatie met de klant.

Dat is een trend die wij bij Shopify zien, die zich verder gaat doorzetten om echt de relatie met de klant te versterken.’ Van Lieshout geeft twee argumenten waarom webwinkels dat doen. Ten eerste omdat techbedrijven zoals Apple steeds meer maatregelen nemen om de privacy van consumenten beter te waarborgen, waardoor webwinkels lastiger aan klantacquisitie kunnen doen. Daarnaast hebben terugkerende klanten volgens Van Lieshout meer waarde voor een merk, omdat zij op termijn ambassadeurs kunnen worden. 
 

Verkeerd gegokt

Onlangs maakte Shopify bekend dat het 10 procent van zijn personeel ontslaat. Dat komt neer op duizend medewerkers, voornamelijk in de sales, support en recruitment. Het commerceplatform zag de omzet van webwinkels door het dak gaan tijdens de covidjaren en verwachtte aanhoudende groei als covid naar de achtergrond zou verdwijnen.

Daarom groeide het bedrijf zelf ook. ‘Het is nu duidelijk dat de weddenschap niet heeft geloond’, schreef Shopify-directeur Tobias Lütke in een blogpost aan zijn tienduizend medewerkers. ‘Nu moeten we ons aanpassen. Als gevolg daarvan moeten we vandaag afscheid nemen van sommigen van jullie en dat spijt me ten zeerste.’

Vernieuwingen

De impact van de ontslagronde op Shopify zijn op moment van schrijven nog lastig te meten. Mede omdat het bedrijf diverse teams ontslagen heeft die ‘handig om te hebben, maar te ver verwijderd van het bouwen van producten’ waren, aldus directeur Lütke. Aan het innovatieve karakter van Shopify en de snelheid waarmee het bedrijf nieuwe functies introduceert, verandert echter niets, zegt ook Van Lieshout desgevraagd.

Shopify presenteerde in de afgelopen maanden bijvoorbeeld nieuwe koppelingen met Twitter (vooralsnog alleen in de Verenigde Staten) en YouTube. Webwinkels die het Shopify-platform gebruiken, kunnen hun account binnen een minuut koppelen aan de social mediadiensten. Vervolgens kunnen zij hun producten verkopen via de platformen, inclusief live synchronisatie van de voorraad via Shopify. En klikt een Amerikaanse consument op zo’n YouTube-advertentie, dan kan hij of zij het product aanschaffen zonder de YouTube-app te verlaten. Dat laatste is vooralsnog niet mogelijk in andere landen. 

 

Marktplaats

Shopify voert echter ook vernieuwingen door die zich richten op Nederlandse webwinkels. Zo is er eind september een samenwerking aangekondigd tussen Marktplaats en Shopify. Webwinkels die draaien op Shopify kunnen hun productaanbod via een (gratis) appkoppeling nu integreren met Marktplaats en zo automatisch verkopen op het platform. Verkoop gaat via Marktplaats Pro, dus als een (betaalde) advertentie die het product aanprijst. Is de webwinkel door een product heen, dan verdwijnt de Marktplaats-advertentie automatisch. Dat komt door de eerder genoemde synchronisatie van het Shopify-platform met alle aangesloten verkoopkanalen. ‘Met dit soort functies willen wij ons onderscheiden van de concurrentie’, benadrukt Van Lieshout.

Shopify gaat – samen met zijn miljoenen webwinkels – een uitdagende tijd tegemoet, erkent de countrymanager. ‘Op macroniveau zijn er uitdagingen als inflatie en de bevoorradingsketen van webwinkels. Wij als Shopify blijven in ieder geval trouw aan onze missie om commerce beter te maken voor iedereen, wat er ook gebeurt.’ 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie