Premium

Zo wil Blokker Coolblue en Bol.com beconcurreren met online witgoed

Volgens Blokker is de positie van huishoudspecialist een sterk vertrekpunt om de markt te bedienen

  • Commerce
  • 20 July 2017
  • Roderick Mirande

Blokker stapt in de verkoop van online wasmachines, wasdrogers en koelkasten. Witgoed dus, en dat is een noviteit, want hiervoor was Blokkers bekend door verkoop van huishoudelijke artikelen, inclusief kleine consumentenelektronica die in die categorie thuishoort, maar niet van grote apparaten. Blokker begint klein, maar bouwt later naar alle waarschijnlijkheid uit naar een breder witgoedaanbod.

Zwaarbevochten
De winkelketen doet dat niet alleen. Het heeft de samenwerking gezocht met AO.nl, een online witgoedspecialist. Blokker zegt met deze stap zijn marktpositie op het gebied van huishoudelijke producten verder te willen verstevigen, maar een eenvoudige opdracht is dat niet. De online markt voor consumentenelektronica – en dus ook witgoed – is min of meer volwassen en elk procent marktaandeel is er zwaarbevochten.

Blokker staat niet alleen tegenover elektronicazaken als Media Markt, Expert en BCC, maar heeft ook te maken met digital natives als Bol.com en Coolblue. Hoe gaat Blokker het gevecht aan? Rob Minnée (foto), manager marketplace bij Nextail Connect!, de e-commerce-tak van Blokker Holding, geeft een toelichting.

Huishoudautoriteit
Wat Minnée betreft is het niet zo ingewikkeld om uit te leggen waarom Blokker deze stap zet. ‘Het is een logische verlenging van onze business. Blokker is een autoriteit op het gebied van alles wat met het huishouden te maken heeft, daarom willen we graag zoveel mogelijk keus bieden aan de consument.’ Daarnaast is het volgens Minnée een vanzelfsprekende volgende stap van de omnichannel-strategie, die onder de hoede van Antoine Brouwer, managing director van Nextail, vanaf 2014 is ingezet.

Minnée: ‘Blokker beweegt steeds meer richting een omnichannel-merk. Sinds de start eind november vorig jaar, zijn al 50 duizend producten toegevoegd aan het online assortiment. Het ligt in de lijn der verwachting dat de online bestelpunten in de winkel (de zogeheten ‘kiosken’, red.), ook geschikt worden gemaakt voor de verkoop van witgoed.’ Dat laatste geldt overigens ook voor de producten van alle andere externe aanbieders.

Service met een glimlach
De awareness – laat staan top of mind awareness – van Blokker als online witgoedhandel is zo goed als nul. Dat terwijl de concurrentie de afgelopen jaren in gestrekte galop een voorsprong heeft opgebouwd. Zo weet iedereen dat je bij het vertrouwde Bol.com ook een wasmachine kunt kopen en dat de service met een glimlach bij Coolblue gegarandeerd is. Wat stelt Blokker daartegenover? Minnée zegt dat de huishoudspecialist juist in zee is gegaan met AO.nl om een excellente kwaliteit te bieden.

‘Die kwaliteit zit in de content op de site, producten en merken en ook op het gebied van bezorging en service. Het is van het hoogste niveau.’ Maar het meest vertrouwen in succes baseert Minnée toch op het gegeven van ‘Blokker huishoudspecialist’. Hij zegt: ‘De consument zoekt ons op voor dat domein, het is een sterk vertrekpunt om de markt te bedienen.’

Blokker-wereld
Dat consumenten ook met AO.nl te maken krijgen, wordt goed duidelijk gemaakt op de website van Blokker. ‘Je blijft in de Blokker-wereld’, zegt Minnée, ‘maar mensen zien dat ze iets kopen ván AO.nl, vía Blokker.’ Blokker kiest er uitdrukkelijk niet voor om witgoedassortiment in de winkel te zetten. Dat heeft een praktische achtergrond, de grote apparaten nemen veel ruimte in.

Marcom
Specifieke marketingcommunicatiecampagnes gaat Blokker op dit moment niet inzetten om het nieuws wereldkundig te maken. ‘Later komt er wellicht nog wel een televisiecampagne. Maar voorlopig zetten we onze reguliere middelen in, in de winkel, in de folder – ook onze digitale folder – en daarbovenop hebben we op dit moment een winactie lopen tot eind augustus waarbij je je aankoopbedrag kunt terugwinnen.’

Advertentie
premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie