2015. Het jaar van Relevant

Liever kijk ik vooruit. Maar het is ook goed om af en toe eens achterom te kijken. Om even stil te staan bij de gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Dat levert inzichten, inspiratie en motivatie op. In dit geval voor het komende jaar, 2016. Dus voordat het nieuwe jaar van start gaat een terugblik op het afgelopen jaar. Het jaar van “relevant”.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Relevantie is een trending topic. Afgelopen jaar heb ik geen enkel woord zo vaak gehoord als &;relevant&;. En wel om de volgende 11 redenen:

> Relevante reclame

Door de opmars van adblockers en scriptblockers voor o.a. mobiel en , worden irrelevante reclames een halt toe geroepen. Het wordt voor de ontvanger steeds gemakkelijker om reclame te onderscheppen en af te weren. Hierdoor wordt het steeds belangrijker om relevante reclame te maken, waar consumenten wel op zitten te wachten. ‘Wachten’ is wellicht een groot woord. ‘Toestaan’ past beter. Of ervoor openstaan.

> Lokale relevantie

Met mobiele marketing op locatie neemt lokale marketing een vlucht. Via zogeheten Beacons kunnen bedrijven gerichte boodschappen op locatie sturen. Tijdens de Tilburgse kermis werd deze technologie al toegepast, en .

> Relevant moment

Marketing in the moment wordt hotter dan hot. Realtime, in-the-moment updates gaan domineren. Social media posts inplannen wordt verleden tijd. Marketing in the moment wordt steeds belangrijker, door voorbeelden als Periscope (live meekijken met video), en Snapshat (snel, direct, en zo weer verdwenen).

> Relevante social advertising 

Advertising op sociale kanalen neemt met het jaar toe, op zoek naar een relevante context om de consument te bereiken. In de zoektocht naar het bereiken van de mens, werd steeds meer op Social media ingezet en met succes. . Niet in de laatste plaats omdat advertising via Snapchat en Instagram mogelijk werd.

> Relevante invloed

Influentials vieren hoogtij en krijgen steeds meer invloed. Zij staan immers dichtbij de doelgroep en weten welke (native advertising) content voor hen relevant is. Campagne na campagne werd afgelopen jaar opgezet, met daarin een belangrijke rol voor de influentials.

> Relevant (sociaal) platform

Platformen die zich bleven ontwikkelen en evolueren in de hoop om relevant te blijven voor hun gebruikers. Denk aan een met instant artikelen. voor directe berichten en .

> Betalen voor relevantie

Mensen zijn bereid te betalen voor advertentievrije content. De abonnementen op diensten als Netflix en Spotify nemen toe, waardoor

> Relevant shoppen

Online winkelen nam explosief toe. De Sint riep de hulp in van mening webshop en bestelde dit jaar zijn cadeautjes online. En ook de dagelijkse boodschappen worden online gedaan. Supermarkten zijn in een bezorgoorlog beland, met initiatieven als

> Social shopping wordt relevant

Met een druk op de knop kun je aankopen doen op en ook via kun je getoonde producten direct bestellen. Social advertising zet hierin een volgende stap in social commerce.

> Relevante onderzoeken die dit jaar werden uitgevoerd

Het mediagedrag – van met name Millennials - werd keer op keer onder de loep genomen. In de hoop erachter te komen hoe we deze nieuwe generatie met relevante content kunnen bereiken. Zo namen we bij En ook andere partijen onderzochten zich een slag in de rondte, zoals BrandDeli en Motivaction.

> Relevant werk

In de eerste plaats omdat ik per 1 juni bij RLVNT (spreek uit als “relevant”) als . De tweede helft van 2015 stond bij mij dus in het volop in het teken van relevantie.

 

En zo kan ik nog wel uren doorgaan, totdat we in 2016 zijn aanbeland. Wil iemand alvast vooruitkijken naar het nieuwe jaar en een voorspelling doen?

Wat wordt het woord van 2016?

 

Maartje de Kort

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →