De ABC van marketing van duurzaamheid

De marketing van duurzame producten is een kwestie van keuzes maken. Er zijn drie varianten: A. je richt je op bestaande duurzame consumenten, B. je verheft je huidige klantgroep naar bewust aankoopgedrag of C. je voert duurzame argumenten aan als extra bewijs voor bestaande koopmotieven voor je product en/of merk.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

A. Je richt je op consumenten die niet alleen belang hechten aan duurzame producten, maar die die ook echt kopen. Dit is makkelijk, want die groep consumenten is er gewoon. Hoewel deze groep niet heel groot is, is er ruimschoots theorie over te vinden hoe je deze doelgroep bereikt; bv met de ;cultural creatives&;">'cultural creatives'-suggesties van MarketResponse.

B. Je probeert de grote groep consumenten die niet duurzaam kopen te verheffen naar wèl bewust consumentengedrag. Dit is héél lastig. Unilever probeert dit huzarenstuk uit te halen en verklappen in hun ;Inspiring Sustainable Living&;-plan ">'Inspiring Sustainable Living'-plan hoe ze dat denken te gaan doen.

C. Je richt je met duurzame producten op consumenten die niet-duurzaam kopen, maar ZONDER (!) dat je die producten als 'duurzaam' aanprijst. Je voert de producteigenschappen die anderen 'duurzaam' zouden noemen aan als argument voor 'benefits' die gewone consumenten zoeken; bijvooreeld gezondheid, kwaliteit, smaak of innovativiteit. Hoe? Voor Business Openers hoe je dat aanpakt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie