De overeenkomst tussen jeans en biefstuk

Wat hebben Hiut Denim en Loetje gemeen? Do one thing well.

Door Sikko Gerkema

Hiut Denim is een klein onafhankelijk jeansmerk dat in 2012 werd opgericht in Cardigan, Wales.

Toen Marks & Spencer besloot hun jeans voortaan in Marokko te laten maken, lag de gehele jeansindustrie van dit dorpje één keer op z’n gat. Eén op de tien van de 4.000 inwoners werd werkeloos. Hele gezinnen verloren hun bron van inkomsten.

David en Clair Hieatt bliezen de fabriek en Cardigan nieuw leven in met high-end organische Hiut jeans. &;Our town is making jeans again&;, schreeuwden ze trots.

David, ex copwriter bij Saatchi & Saatchi begrijpt als geen ander hoe je een succesvol merk moet bouwen. Ik volg ze vanaf het begin en werd een grote fan.

Niet alleen hun jeans zijn super, al hun communicatie is tot in de puntjes verzorgd, visueel en tekstueel. De website, Instagram, het ziet er allemaal even likkebaardend uit.

Hiut bedenkt tal van leuke gimmicks zoals de History Tag app waarmee je het leven van je eigen jeans kan vastleggen en taggen. Koopt iemand later ooit jouw jeans in een tweedehandswinkel dan krijgt hij er een uniek verhaal erbij.

Ook leuk; the No Wash Club. &;The No Wash Club is a small elite club. Most people want to join, but aren’t willing to make the sacrifices involved.&;

At the end of the 6 months you will have shaped your jeans into a unique pair of jeans that only you could have made.&; Vind ik leuk.

Het motto van Hiut Denim?

Do one thing well.

Wie volgens dezelfde filosofie groot aan het worden is, is Loetje.

Loetje’s biefstukkenimperium verspreidt zich sneller over Nederland dan een filmpje van Van de Pavert.

Vroeger een onopvallend buurtcafé aan de Johannes Vermeerstraat met biljarttafels achterin, een onbehouwen Loetje Klinkhamer (‘Ga je nog wat eten scharminkel, of hoe zit dat?’) en een menukaart met klassiekers als de gehaktbal, macaronischotel en de toen al befaamde biefstuk met witbrood.

Nu struikel je over de Loetjes in bijna elk stadsdeel van Amsterdam. Maar wees niet verbaasd als er ook eentje tegenkomt in Bergen, Overveen, Laren of Gorssel. De macaronischotel is allang verdwenen. Biefstuk is King. Hele kuddes gaan er doorheen per week.

En alhoewel de biefstukken bij Loetje flink zijn, is de honger van de investeerders nog lang niet gestild. Locaties gezocht! staat er onderaan hun website, met bruto vloeroppervlakte vanaf 400 m2. Voor minder doen ze niet. Omzet-obesitas in optima forma. In hun huidige restaurants zou het originele cafeetje met gemak een keer of vier passen.

Voor mij is Loetje een uit de hand lopende lunch met Gerard van der Hart of Karel Beyen in een ietwat smoezelig café van een norse uitbater met de zo typisch Amsterdamse lompe humor.

Dus ik moest wel lachen toen mijn 16-jarige dochter met haar Longchamp-vriendinnengroepje laatst een verjaardag ging vieren bij de vestiging in Utrecht.  Loetje blijkt dus opeens zelfs salonfähig te zijn bij deze kritische doelgroep.

Succesvol ondernemen draait eigenlijk zelden om übercreativiteit of mindblowing innovaties, hoe graag wij dat als creatieve industrie ook denken.

Al je tijd, liefde en aandacht besteden aan één ding, zodat je daar enorm goed in wordt, of het nu om spijkerbroeken of biefstukken draait, het is nog steeds een gouden formule.

Dus kijk af en toe om je heen en vraag je af welke dingen je eigenlijk allemaal beter niet meer zou moeten doen.

Skip die gelijk.

Houd dit vervolgens jarenlang vol.

Dan kun je het nog ver schoppen.

Sikko Gerkema is copywriter en mede-oprichter van

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie