Facebook wordt nóg transparanter en het definitieve afscheid van Google+

Contentmarketing bureau Blauw Gras praat je bij in de #lekkersociaal!

Lekkersociaal
Lekkersociaal

Google+ verdwijnt van het internet

Wel eens iemand tegengekomen die een Google+ account gebruikt? Dan behoort die speciale persoon tot een van de 52,5 miljoen gebruikers van dit sociale netwerk van Google. Klinkt veel, maar vergelijk het eens met de 500 miljoen gebruikers in totaal van Google. In verhouding peanuts. Een goede reden om het licht uit te doen en de stekker uit Google+ te trekken.

Gaan mensen het dan niet missen? Mwah, nee. Van de gebruikers, gebruikt 90%  de aangeboden diensten niet langer dan 5 seconden. Het is niet eens mogelijk om een Google+ account aan te maken. Hierdoor kun je geen pages en communities opzetten of evenement organiseren. Op 2 april gaat het dan écht gebeuren. Alle video’s en foto’s die ooit door gebruikers zijn geüpload worden verwijderd.

Als gebruikers hun content nog willen veiligstellen, dan kan dat. Google heeft hiervoor een speciale instructiepagina aangemaakt om dit te doen.

Google+
Google+ Google+

Werk aan de winkel voor Snapchat

We hoppen door naar Snapchat. Ben je team Android of Apple? Pech voor de eerste deze keer. Snapchat werkt namelijk nogal traag in de Androidversie. Maar daar zijn ze van op de hoogte. Een foto sturen naar je beste vrienden met het nieuwste filter op je hoofd moet natuurlijk niet te lang duren. Duurt het wel even? Dan ziet Snapchat dalende lijnen in het aantal dagelijkse actieve gebruikers.

Volgens Snapchat is het probleem te wijten aan het feit dat ontwikkelaars veel te veel tijd hebben gestoken in het herbouwen van de app. Dat was kostbare tijd die beter geïnvesteerd kon worden in het oplossen van bestaande problemen. Op dit moment blijft Snapchat qua actieve gebruikers een beetje op één punt hangen. Het aantal dagelijkse actieve gebruikers neemt niet langer af, maar  groeit ook niet. Sinds de laatste twee kwartalen blijft het aantal steken op 186 miljoen.

Werk aan de winkel dus! Het verhelpen van die traagheid kan een oplossing zijn om het aantal actieve gebruikers weer te doen groeien. Als de actieve gebruikersaantallen gaan stijgen, dan gaan de aandelen van Snapchat ook weer stijgen. Klinkt als een win-winsituatie.

Snapchat
Snapchat Snapchat

Facebook 15 jaar en “still counting”

Waar Google+ er niet in is geslaagd om zich staande te houden in social media, zou Snapchat er verstandig aan doen om een voorbeeld te nemen aan Facebook. Facebook bestaat dit jaar alweer 15 jaar en het ziet er naar uit dat we nog veel van het grootste social media platform gaan horen.

Het bedrijf blijft zich ontwikkelen. Zo gaat Facebook alle gebruikers de mogelijkheid aanbieden om het verzenden van Messenger berichten ongedaan te kunnen maken. Dit zou ervoor moeten zorgen dat gebruikers makkelijker diepgaande gesprekken gaan voeren. Zo zou de optie de drempel, om bijvoorbeeld online te flirten, doen verlagen. Hiermee laat Facebook zien dat ze met de gebruikers en doelgroepen meedenken. Net als bij WhatsApp zal de ontvanger wel de melding krijgen dat een bericht verwijderd is. Het verwijderen van verzonden berichten voor zowel ontvanger als verzender dient binnen tien minuten na verzenden te gebeuren.

En hee, laten we Facebook Business niet vergeten! Zo is facebook bezig met het ontwikkelen van een gezamenlijke inbox. Hierin verschijnen niet alleen meldingen vanuit Facebook Messenger, maar binnenkort zullen hier ook meldingen via Direct Messages op Instagram weergeven worden. Erg handig voor merken en bedrijven, gezien Instagram een steeds grotere rol gaat spelen op het gebied van social media marketing.

Facebook Messenger
Facebook Messenger Facebook Messenger

Facebook ‘Waarom zie ik dit?’

We hebben belangrijk Facebook nieuws voor je. Zo wil Facebook nog transparanter worden naar gebruikers toe als het gaat om gesponsorde berichten. Er komt een aanpassing bij de welbekende ‘Waarom zie ik dit?’-button die bij advertenties wordt geplaatst. Vanaf 28 februari gaat de aanpassing in.

Wat gaat er precies veranderen? Waar je eerst alleen kon zien of een merk voor die uiting betaalde en of er contactgegevens (zoals een emailadres) waren geüpload, zal je straks kunnen inzien wanneer dit heeft plaatsgevonden, door welk bureau/ontwikkelaar en wanneer deze data-overdracht heeft plaatsgevonden. Ook andere ‘(re-)targeting’ trucjes worden weergegeven, zoals het gebruik van pixels.

Dit alles moet ervoor zorgen dat gebruikers meer inzicht krijgen over hoe merken de persoonlijke gegevens gebruiken voor marketingdoeleinden. Zal dit veel impact hebben? Wij denken van wel.

Facebook
Facebook Facebook

Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een contentmarketing bureau met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie