FWA highlights #9: iFly50, Reuters TV en Greenwich Peninsula Paper World

Een wekelijkse recap van de beste inzendingen voor de Favourite Website Awards.


Creatie: Born05

Er is geen generatie die zo veel reist als Millennials. Onze wanderlust (en Lonely Planet) brengt ons naar alle uithoeken van de aarde. Weer thuis aangekomen en met de tas nog half ingepakt beginnen we alweer na te denken over ons volgende tripje.

KLM’s iFly50 zal bij veel van ons dan ook een onrustig gevoel teweeg brengen. Eigenlijk is de site heel simpel: een digitale lijst van vijftig vakantiebestemmingen over de hele wereld. Iedere scroll brengt een prachtige foto van een nieuwe bestemming naar boven, terwijl subtiele graphics aftellen van 50 naar 1. Het doet me een beetje denken aan het wensenlijstje met nog te bezoeken bestemmingen dat ik - en vele generatiegenoten met mij - altijd in mijn hoofd heb. Je kunt doorgaan tot je alle 50 gezien hebt, of dieper klikken om meer te ontdekken aan de hand van tekst, foto’s en/of video content. 

iFly50’s overzichtelijke en inspirerende selectie van bestemmingen en beelden in combinatie met de top 50-structuur geeft me heel veel nieuwe redenen om mijn tas weer te pakken. KLM geeft tickets weg aan bezoekers die hun vijf favoriete bestemmingen doorgeven, dus wie weet kan ik er binnenkort weer eentje van mijn lijstje afvinken...

 
Creatie: Ueno.

We leven in een hyper-connected wereld. Iets missen is geen optie. Maar ondanks onze obsessie met nieuws hebben veel traditionele nieuwsmerken het moeilijk. In tegenstelling tot hun digitaal geboren concurrenten zijn ze vaak niet optimaal ingespeeld op het consumptiegedrag van de mobiel georiënteerde, visueel ingestelde en ongeduldige nieuwsconsument van vandaag. 

Reuters voorziet ons al sinds 1851 van nieuws en laat zien dat het anders kan. Het resultaat is Reuters TV: actueel video nieuws van hoge kwaliteit waar, wanneer en zolang de kijker wil. ‘Made to fit your day’, zoals ze het zelf zeggen. 

En dat klopt als een bus. Rechtsboven kies je hoeveel tijd je hebt, waarna de site een op maat gemaakte versie van ieder item in de compilatie verwerkt. De nieuwscompilatie wordt ingeleid met een korte samenvatting zoals we dat ook van TV-nieuws gewend zijn. Om vervolgens een item over te slaan scroll je simpelweg naar beneden. Doordat ieder item start met een duidelijke overgang en titel kun je direct beslissen: kijken of niet. Geen tijdverlies dus als iets je niet interesseert. Klik je op de tweede button rechtsboven of schuif je je muis naar rechts, dan verschijnt een klikbaar overzicht van alle items terwijl het item dat je aan het bekijken bent gewoon doorloopt. En zo zijn er nog een aantal slimmigheden die de nieuwservaring elegant en simpel maken.

Reuters stelt de gebruiker centraal door het beste van traditioneel en online nieuws te nemen en tot iets nieuws te vormen. Jammer NOS en Nu.nl, ik heb mijn nieuwe nieuwsleverancier gevonden. 


Creatie: Uniform

Vastgoed is niet de meest spraakmakende sector als het gaat om marketing. Een standaard website, een glossy brochure en dan ben je er wel zo’n beetje. Maar als je een van de grootste bouwprojecten van Londen leidt, dan wil je wel wat extra doen om een statement te maken. 

Greenwich Peninsula Paper World is hiervan het resultaat: een geanimeerde, interactieve papieren wereld waar bezoekers de visie van de ontwikkelaars op het Londense Peninsula kunnen ervaren. Je start hoog boven het schiereiland, waar je vanuit de wolken neerkijkt op de vrolijk gekleurde gebouwen, de groenvoorzieningen en varende bootjes. Door te scrollen en slepen met je muis kun je rond het Peninsula bewegen. Klik je op een bepaald gebied dan kun je tot op ooghoogte inzoomen en 360º in het rond kijken. De animaties en realistisch aandoende schaduwwerking doen de papieren wereld echt tot leven komen. Ondanks deze extra elementen werkt de site vloeiend, met korte laadtijden en geen haperingen. 

Een bezoekje aan Greenwich Peninsula Paper World geeft je echt het gevoel dat je een tour krijgt door het gebied, waarbij jij de touwtjes in handen hebt. En door de bijzondere uitvoering van de site is dat zelfs een goed tijdverdrijf als je geen interesse hebt in een penthouse op het Peninsula. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie