Gratis wifi als marketingtool

Gratis internettoegang in ruil voor een ‘like’. Dat is het simpele idee achter start-up So Wifi. In een half jaar tijd sloot het bedrijf meer dan achthonderd locaties aan. ‘Eind dit jaar moeten dat er drieduizend zijn.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

laat (horeca)ondernemers klanten gratis wifi aanbieden in ruil voor een like of een ‘check-in’. Adformatie interviewde mede-oprichter Daan Donders.

Wat is So Wifi?
Donders: ‘Het idee achter So Wifi is dat horecaondernemers op een betaalbare manier kunnen adverteren op social. Wij klikken een router aan op de bestaande router en zorgen voor een gepersonaliseerde landingspagina. Hierop kunnen mensen inloggen door de locatie te liken op Facebook of er in te checken. Mensen zonder Facebookaccount kunnen met een e-mailadres inloggen. Deze gegevens kan het bedrijf vervolgens gebruiken voor promotionele doeleinden. Aan het einde van de maand ontvangt de ondernemer een rapport waarin staat hoeveel mensen er van zijn wifi gebruik hebben gemaakt en in welke leeftijdscategorieën klanten vallen.’

Klanten laten inloggen met een wachtwoord kost ondernemers niets extra’s. Waarom zouden ze dan gaan betalen voor So Wifi?
‘Met So Wifi verzamelen ze likes en krijgen ze een beter inzicht in de doelgroep. Als een klant het bedrijf liket of er incheckt, zien zijn Facebookvrienden dit. Zo wordt de bedrijfsnaam verspreid onder potentiële klanten. Bovendien kunnen ondernemers aanbiedingen communiceren, waardoor klanten vaker terugkomen en weer inchecken. Deze marketingvoordelen hebben horecagelegenheden niet als ze hun wifi met een wachtwoord aanbieden. Eerder hebben we ook andere sociale media-koppelingen getest, zoals Twitter en Google+. 72 procent van de mensen logt echter in met Facebook en zo’n 21 procent met e-mail. Vandaar dat we nu alleen deze twee kanalen gebruiken.’

Een like is zo gezet, maar ook zo weer verwijderd. Merken jullie daar iets van?
‘Daar waren we in het begin wel even bang voor, maar het unliken valt heel erg mee. Dat zit onder de vijf procent. Gemiddeld heeft een locatie met So Wifi tien log-ins per dag, maar dat verschilt heel erg per moment en locatie.’

Willen klanten wel social wifi nu 4G zich verspreidt en internetproviders wifi-spots door het hele land openstellen?
‘We merken nog niet veel van 4G qua concurrentie. Mobiel internet is prijzig en buitenlandse klanten en laptopgebruikers verkiezen toch wifi. Negentig procent van de klanten via So Wifi is mobiel, maar daar vallen ook tablets onder. Bij de social hotspots van providers vraag ik me af hoe het zit qua beveiliging. Bovendien hebben wij in dit tempo volgend jaar meer aansluitingen dan dat er KPN HotSpots zijn. Klanten willen toch snel en betrouwbaar internet en dat kan het makkelijkst met een like.’

Is er concurrentie vanuit andere ‘social wifi’-aanbieders?
‘Sinds wij So Wifi in oktober gelanceerd hebben, zijn er twee bedrijven die hetzelfde doen. Ons ultieme doel is dat elke klant die de felle So Wifi-sticker ziet, weet dat daar snel internet is. Aan het einde van dit jaar willen we drieduizend locaties aangesloten hebben in de Benelux. Het sneeuwbaleffect is daarin het effectiefst, en natuurlijk ketens als Bagels en Beans, Subway en KFC die zich aansluiten. We willen ook gaan uitbreiden naar andere branches, zoals sportscholen, autogarage, kapsalons… We begonnen in augustus met twee mensen en werken nu met z’n zestienen.’

So Wifi in het kort:

Zie voor meer berichten over mobiel:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie