Groei bereik social media merken vlakt af in 2017

Het bezoeken van online winkels via de smartphone en tablet neemt een hoge vlucht

Dat blijkt uit de jaarcijfers van bereiksonderzoek GfK DAM.

Ook in 2017 blijft het belang van de smartphone stijgen. De smartphone is het apparaat waarop men het meest online is – bij de doelgroep jonger van 35 jaar is tweederde van het online verkeer afkomstig van de smartphone en ondertussen wordt hij ook door 50-plussers het meest gebruikt om websites te bezoeken en apps te gebruiken. De groei van het smartphonegebruik gaat ten koste van het tabletgebruik, terwijl de computer (pc/laptop) zich weet te handhaven.

Grootste websites in bereik
De grootste websites en apps van 2016 voeren ook dit jaar de ranglijsten aan. In de top vind je vooral Social Media merken. Wel vlakt de groei af of stabiliseert. YouTube is nu bijna even groot in bereik als Facebook. Twitter daalt in bereik, Netflix en Spotify groeien door.

Van de Nederlandse merken is bol.com het grootst. NU.nl blijft de grootste nieuwssite.

Online winkels
Het bezoeken van online winkels via de smartphone en tablet heeft een hoge vlucht genomen, alhoewel de pc nog altijd het belangrijkste device is om online mee te winkelen. Acties zijn daarbij een belangrijke publiekstrekker, zoals de actie van AliExpress in week 45. Ook week 47, de week van Black Friday stond bol van de acties. Er werden in die week maar liefst 46 miljoen bezoeken gebracht aan de grootste online winkels (bol.com, AliExpress, Wehkamp, Coolblue, Amazon en Zalando). 

Verder opvallend in de toplijst van december is op nr 47:  NPO Radio 2. Deze hoge notering wordt veroorzaakt door de nog altijd zeer populaire Top2000.

Alle cijfers staan hier

 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie