Hoe de advertentie-overlay je kortingsactie op Facebook laat opvallen

Vooral de laatste twee maanden van het jaar wemelt het van de online kortingsacties. Denk aan de periode rondom Black Friday en kerst, maar ook aan Valentijnsdag en Pasen. Maar hoe zorg je er nu voor dat specifiek jouw promotie op Facebook opvalt binnen de grote massa? Facebook heeft het antwoord: de advertentie-overlay.

Waar Google de mogelijkheid biedt om jouw advertenties te verrijken met promotie-extensies, biedt Facebook sinds kort de nieuwe optie om promoties in een advertentie te verwerken, in de vorm van de advertentie overlay. Deze nieuwste overlay is uitermate geschikt om een kortingsactie uit te lichten binnen Facebook. Ook biedt Facebook met deze advertentie overlay de mogelijkheid tot personalisatie van advertenties. En we weten allemaal dat het personaliseren van advertenties binnen alle uithoeken van het internet de truc is waarmee je als bedrijf op dit moment het verschil kunt maken. Facebook omarmt deze ontwikkeling en biedt nieuwe tools aan om dynamische advertenties te voorzien van productspecifieke promoties of kortingen.



Wat is een advertentie overlay?
De advertentie overlay is een dynamische productadvertentie binnen de Facebook newsfeed, waar een overlay overheen is geplaatst. Hierin wordt alle relevante informatie over een kortingsactie dynamisch ingeladen vanuit de product feed. Dit betekent overigens wel dat een advertentie overlay alleen beschikbaar is in campagnes met dynamische advertenties.

Het grote voordeel van een advertentie overlay is dat een bezoeker van een productpagina, winkelwagen of de check-out niet alleen hetzelfde artikel te zien krijgt, maar ook direct de actieprijs of het kortingspercentage van dit artikel. Kortom, na het eenmalig aanmaken van een advertentie overlay in een dynamische campagne wordt elke kortingsactie in de product feed automatisch doorgevoerd in je advertenties.
Jouw Facebook advertentie overlay in 5 stappen

Aan de hand van het volgende stappenplan creëer je eenvoudig een advertentie overlay.

1. Maak allereerst gebruik van dynamische advertenties op basis van een product feed. Deze product feed bevat de volgende kolommen:
  • Price (reguliere prijs. Bijvoorbeeld: 9.99 EUR)
  • Sale_price (Actieprijs. Bijvoorbeeld: 5.00 EUR)
  • Sale_price_effective_date (start- en einddatum van de kortingsactie. Bijvoorbeeld: 2017-12-05T12:00-00:30/2017-12-23T00:00-00:30)

2. Creëer een nieuwe dynamische advertentie (link advertentie of caroussel advertentie) binnen een campagne met het campagnedoel ‘catalog sale’. 
3. Kijk binnen een advertentie naar de sectie ‘show more catalogue information’ en selecteer de checkbox ‘Add an overlay to images’.
4. Selecteer in het dropdown menu één van de beschikbare overlays


5. Een leuk extraatje is dat je de advertentie overlay kunt aanpassen binnen Facebook aan de huisstijl van jouw bedrijf of klant, zodat de overlay voor veel adverteerders inzetbaar zijn. Zo is het onder andere mogelijk om de promotie weer te geven in verschillende vormen, kleuren en posities.

Klik op ‘edit appearance’ om de overlay van jouw advertentie te bewerken. In het volgende kader beschik je over vier mogelijkheden om de advertentie overlay aan te passen op je huisstijl:
Vorm (rechthoek, cirkel of driehoek)

  • Lettertype (10 opties)
  • Kleur (8 opties)
  • Positie (bepaal de hoek waarin de overlay wordt weergegeven)

Na het uitvoeren van deze vijf stappen beschik je over een advertentie waarin automatisch het kortingspercentage of de actieprijs wordt weergegeven. Een fijne uitbreiding, want hierdoor worden jouw advertenties altijd voorzien van de juiste promoties vanaf het moment dat deze in de product feed worden doorgevoerd. Twijfel dus niet langer en doe je voordeel met de nieuwste functionaliteiten in Facebook advertising!
Advertentie