Premium

Journalisten nemen grap Veilig Verkeer Nederland bloedserieus, en dat pakt pijnlijk uit

De grap van Veilig Verkeer Nederland voor 1 april is serieuzer opgevat dan de bedoeling was, en dat leverde een pijnlijke situatie op.

Redacties benaderd

VVN bracht naar buiten dat er een nieuwe bord komt dat waarschuwt tegen laaghangende zon. Het benaderde redacties, die ook daadwerkelijk met het 1 april-nieuws aan de gang gingen.

Nu is er niets mis met een grap die zomaar waar kan zijn – die doen het het beste op 1 april - maar het liep daardoor wel wat uit de hand.

Huilend aan telefoon

Zo wilde RTL Nieuws er een serieus item van maken en researchte diverse mensen bij elkaar die in de problemen waren gekomen door de laagstaande zon. De redactie had ‘huilende’ mensen aan de telefoon, aldus een PR-medewerkster  betrokken bij de aprilgrap van VVN.

Dat was natuurlijk ook niet de bedoeling. Veilig Verkeer moest bij RTL opbiechten dat het een grap betrof voordat de getroffenen ook daadwerkelijk in het nieuws kwamen met hun verhaal.

Ook gemeenten trappen erin 

‘We dit ingestoken omdat die ook een reëel verkeersprobleem raakt’, aldus de PR-medewerkster. ‘Maar dat het zulke ernstige verhalen opleverde, was natuurlijk niet de bedoeling.’ Volgens haar wil de nieuwsrubriek in de komende tijd alsnog aandacht besteden aan de lage zon-risico’s in het verkeer.

De VVN-grap bleek overigens niet alleen journalisten op het verkeerde been te hebben gezet. Ook gemeenten en bewoners bleken het allemaal erg geloofwaardig te vinden. Zo kreeg de ‘leverancier’ van het laaghangende-zonbord HR Groep vragen van gemeenten en lokale buurtschappen die het bord onder nummer RVV J40 wilden bestellen.

Jacques Goddijn, directeur van leverancier HR-Groep, laat weten dat dit niet zal gaan. ‘Wij mogen ook niet leveren van de verkeerscommissie.’ Bovendien: ‘Nummer RVV J40 bestaat helemaal niet’.

Campagne als nabrander

VVN vindt de actie geslaagd gezien de forse media-aandacht voor dit onderwerp. Bovendien is het met 1 april grappen altijd zo dat er mensen boos of verdrietig zijn, laat het weten. 

Bovendien krijgt de grap een serieuze nabrander. VVN zet samen Pearle een speciale reclamecampagne op om extra aandacht te vragen voor het probleem rondom de laagstaande zon. 

 

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct
Advertentie