Kijk hier 3 seconden naar en lees dan verder…

Hoe geloofwaardig is het verhaal in deze advertentie?

Het idee voor deze blog ontstond nadat enkele weken geleden op LinkedIn de uit 2009 daterende Sneeuwwitje-advertentie van Euro RSCG South Africa voor de Volvo XC90 verscheen. Er was geen ontkomen aan de afbeelding. De duimomhoogteller oversteeg de snelheidsmeter van de XC90 in een mum van tijd. Ook de halleluja-commentaren spraken boekdelen.

Twee andere webartikelen

De XC90 Sneeuwwitje-advertentie deed me terugdenken aan twee eerdere webartikelen. Die waren samen goed voor honderden shares en constructieve discussies. De eerste ging over de samenwerking tussen . De tweede over met als basis wetenschappelijke theorie van Nobelprijswinnaar Kahneman.

System 1 en System 2

Kahneman spreekt in zijn boek ‘Thinking, Fast and Slow’ over ‘System 1’ en ‘Lazy System 2’. Met het begrip ‘lazy’ wijst de auteur erop dat beoordelingen doorgaans snel en intuïtief worden genomen door System 1. Dankzij System 1 kunnen we praten en autorijden tegelijk, dat is een automatisme.

Bij complexe taken ontwaakt ‘System 2’, doorgaans ‘dommelt’ het waakzaam op de achtergrond. Een voorbeeld: lees snel de volgende zinnen door en geef direct antwoord.

A bat and ball cost $1.10.
The bat costs one dollar more than the ball.
How much does the ball cost?

Direct springt het getal tien in gedachten. Een typisch System 1-antwoord. Het correcte antwoord is vijf. Meer dan 50 procent van alle studenten op o.a. Harvard en MIT gaven het incorrecte antwoord.

Ze vertrouwden blind op System 1, en dat terwijl narekenen slechts enkele seconden kost. Ook de welbekende  waarbij de kijker wordt geacht het aantal keren dat de bal de grond raakt te tellen, speelt met dit principe.

7 plaatsen

Sneeuwwitje XC90 System 2

Los van de vraag wie de advertentie zeven jaar na dato nieuw leven inblies was ook mijn intuïtieve reactie: leuk. Wie heeft dat niet bij een Disney-klassieker uit de kinderjaren? Tot zover System 1.

Want tegelijkertijd roept het vragen op. Dus eerst maar eens de Volvo-site bekeken. De images hierboven komen uit de Volvo XC90-promovideo, de match met het landschap waarin Sneeuwwitje is geplaatst is best oké.

En de auto blijkt ook inderdaad zoals de pay-off stelt 7 seats te hebben (The Volvo XC90. With seven seats. Sorry.).

Geloofwaardig?

Los van de vraag of het qua rechten goed is dichtgetimmerd, kun je je afvragen hoe geloofwaardig de story achter de advertentie is. Er komt dus iemand aan met een XC90 die zeven dwergen meeneemt, dat maakt dus 7+1=8 seats in plaats van de zeven die staan vermeld in de pay-off copy. Stel dat de zeven dwergen de bestuurder hebben achter gelaten, waar is die dan?

En bovendien kan een dwerg niet bij de pedalen. Dan is er nog het scenario dat zes dwergen met de bestuurder meeliften, maar waar is die ene dwerg dan? Tot slot is het onwaarschijnlijk dat de trouwe zeven dwergen wijken van de zijde van Sneeuwwitje.



Tot slot

De Volvo XC90-advertentie kan gemaakt zijn als onderdeel van een uitgebreidere themacampagne, waarbij alle puzzelstukjes in elkaar vallen. Dat verklaart dan mogelijk ook de relatief geringe ruimte die is gereserveerd voor de afzender. Het blijft een eye-catcher.

Ik ben erg benieuwd of iemand weet wie de advertentie recent weer met succes online onder de aandacht heeft weten te krijgen. En of er na het lezen van deze overpeinzingen mensen zijn die de System 2-argumenten hieronder willen aanvullen.

Tegenargumenten zijn vanzelfsprekend ook welkom. Last but not least, mijn eigen auto is een Volvo.

Advertentie
advertisement
Advertentie