Live blog: Adobe SymposiumTV in Eye Amsterdam

Hoe zorg je voor baanbrekende persoonlijke digitale ervaringen? Wat is daarvoor nodig en hoe ziet de toekomst van digital marketing eruit?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Die vragen staan vandaag centraal tijdens de , die begint om 09:30 uur. Gastheer Ernst-Jan Pfauth, mede-oprichter van De Correspondent, interviewt live managers en creatives van grote merken en organisaties waaronder Philips, TNT, ADCN, Accenture en Nationale Nederlanden.

John Travis, Vice President Brand Marketing bij Adobe, trapt af. Hij spreekt kort over de digitale transformatie van het merk Adobe en het belang van de creatie van ‘onvergetelijke digitale ervaringen’.

Adobe SymposiumTV vindt plaats in Eye Amsterdam. Je kan via Twitter meepraten en discussiëren over de besproken topics van de live broadcast met hashtag . Ook kan je vragen stellen aan Live Reporter via Twitter. Interessante vragen probeert hij tijdens zijn samenvatting te beantwoorden via de de live Periscope sessie om 11:15 uur. Om 13:45 uur heeft hij via Periscope eveneens een gesprek met Lonneke Vink, Global Manager van de Philips.com website.

Live Blog:

09:30 John Travis trapt af en praat over ground breaking digital experiences met Ernst-Jan.

09:52: Sankar Venkatraman van Wipro vertelt over de digitale transformatie van Philips. "Om een emotionele ervaring te brengen, moeten we innovatief, snel en relevant zijn. We kunnen alle touchpoints monitoren en de digitale wereld betreden om relevante persoonlijke ervaringen te bieden."

Volgens Sankar gaat het erom dat je de klant bindt aan je merk én dus ook aan de digitale ervaring die je als merk biedt. "Door te leren van data en dit te koppelen aan Customer Feedback, hebben we ontzettend veel geleerd over wensen en eisen van klanten. Op deze manier kunnen wij nu verschillende segmenten bedienen met relevante content."

10:00: Mark Zablan start met spreken. Hij is President EMEA bij Adobe. Bekijk de hele presentatie:

Collega&;s namen hierna het podium over om de Adobe Marketing Cloud te demonstreren. "We zien grote veranderingen, die ervoor zorgen dat consumenten flexibeler worden. Wij leveren nu één platform om een enkele gestandaardiseerde workflow te bieden aan bedrijven. Op die manier spelen wij in op de wensen van bedrijven om te zorgen voor het bieden van goede digitale hulpmiddelen én een consistente merkervaring."

10:37 uur: Er wordt een demonstratie gegeven van de Adobe Marketing Cloud, met het CMO.com platform als voorbeeld. Gedemonstreerd wordt hoe meerdere mensen gelijktijdig kunnen werken met meerdere mobiele (en desktop) applicaties, die aangedreven door &;Creative Sync&;. Via de Marketing Cloud is een notificatie verstuurd over bepaalde verandering die aangebracht zijn aan een artikel dat opgemaakt wordt.

Opvallend is dat één van de presentatoren een Apple Watch heeft waarop de notificaties worden ontvangen. Ze heeft direct toegang tot bepaalde bestanden die naar haar verstuurd zijn. Via de Creative Cloud Library worden alle applicaties gesynchroniseerd. Hiermee kan de CMO.com styleguide gebruikt worden (voor logo&;s, icons, text etc.). "Op deze manier kan iedereen met dezelfde uitingen werken. Ik kan dus via alle devices mijn Adobe Tools gebruiken en toegang krijgen tot miljoenen foto&;s binnen onze library, om die als afbeelding direct toe te voegen aan de website, of om deze eerst aan te (laten) passen." 

Interessante functionaliteit die genoemd wordt: "Automated Personalization" van de Adobe Marketing Cloud. 

10:53 Adobe SymposiumTV gaat in op strategie met Freek Bijl van eFocus en Franklin Heijnen van Deloitte Digital over marketingstrategieën van agencies. "Bedrijven ondergaan een transformatie. Het is belangrijk dat je een duidelijke horizon hebt. Dat je weet hoe je inspeelt op wensen van klanten om relevant te zijn. Als je begint met één afdeling, dan kan je met kleine stappen steeds verder groeien."

11:42 Het is pauze. is inmiddels trending topic op Twitter. Mijn eerste indruk over de ochtend is samengevat in een live Periscope sessie (). Centraal stond met name de manier waarop organisaties kunnen &;transformeren&; om zoveel mogelijk gepersonaliseerde (relevante) content te bieden aan consumenten. Onder andere Freek Bijl van eFocus ging in op de manier waarop agencies in kunnen spelen op het snel veranderende digitale landschap. Als antwoord op Ernst-Jan Pfauth zijn vraag, of hij het toenemende aantal bedrijven die steeds meer technische kennis in-house hebben, als bedreiging ziet zei hij: "Nee. Ik zie het als een kans om nieuwe markten en andere typen bedrijven aan te boren en om jezelf te differentiëren als agency ten opzichte van anderen."

Om 12:30 uur wordt het programma voortgezet en gaan sprekers dieper in op wat &;digitale transformatie&; inhoudt en wat dit voor uitdagingen opwerpt voor bedrijven.

12:37: Is het een realistische wens om direct klantcontact te hebben als grote organisatie? Dat vraagt Ernst-Jan aan Guido van de Boom, Senior Manager van Accenture. "Absoluut. Het is belangrijk om hiernaar te streven, ook als je een grote organisatie hebt." De discussie gaat verder over het toevoegen van content die het klantcontact ten goede komt. "Je moet heel zorgvuldig, relevant en persoonlijk zijn. Verschillende klantsegmenten definiëren, blokkades identificeren en die opheffen."

12:46 Jeremy Curtin van Director Digital Telenet: "Het belangrijkste om in de digitale succesvol te zijn, is om de organisatie langzaamaan klaar te maken voor Digital en online communicatie. Wat we ook voor strategieën uitvoerden, we waren altijd bezig met het ontwikkelen van de business strategie. Dit was een continue proces."

Mike Hoogveld, Consultant en schrijver, licht toe dat het belangrijk is om &;nieuwsgierig&; te blijven en ondersteuning te krijgen van verschillende afdelingen binnen de organisatie, om snel op de ontwikkelingen van digitale marketing in te spelen en snel te transformeren. Mike Hoogveld zijn boek komt in maart op de markt. 

12:57: John Travis, Vice President Marketing EMEA voor Adobe vertelt: "Wij investeerden 70% van onze digital marketing budget aan digital. En ik deel graag de vergissingen die we maakten en hoe wij onszelf veranderen. Marketeers voelen de druk van verandering. Er heerst, zo weten wij uit onderzoek, dat er wel een optimistisch perspectief is voor de toekomst. De druk die marketeers voelen, komt vooral voort uit het feit dat ze snel moeten zijn en bang zijn om dan fouten te maken." 

"We moesten bij Adobe onze &;campaigning mindset&;, waarin wij gestructureerd campagnes opzetten en evalueerden, totaal veranderen. Dit om een betere verstandhouding met klanten te realiseren. We hadden ontzettend veel data. We spendeerden allemaal dagelijks tijd om een beetje te verrijken. Dit hebben we veranderd naar een tool die beschikbaar en toegankelijk is voor een selctieve groep binnen de organisatie. Dat was moeilijk, omdat sommige mensen bepaalde data niet wilden opgeven. Dit was dus een grote culturele verandering, ook al klinkt dit wellicht klein. 

Voor de website, testten wij voorheen misschien één keer per week of maand. Nu testen wij tot 25 keer per week om het effect van verschillende video&;s, afbeeldingen etc. delen. We zijn dus veel meer bezig met content. We kijken naar campagnes die gebaseerd zijn op diverse &;customer journeys&;, zodat we meer grip hebben op het gericht tonen en serveren van relevante content. Hier komt content productie, media optimization en nog veel meer bij kijken. Voor ons was dit een prioriteit en een grote verandering. Sindsdien hebben wij ook een meer strategische verhouding met ons agency. Die is hechter en gaat minder over transacties en meer over de lange termijnvisie.  

Je moet wel vast blijven houden aan je merkwaarden. Wij hebben door een hechtere relatie met de klant opnieuw moeten nadenken over onze merkwaarden en wat onze toegevoegde waarde is, door deze hechtere band met klanten. Adobe is een merk van dertig jaar oud. Wij stelden daarom onszelf de volgende vragen, door de komst van digitale kanalen: Hoe hou je het merk vers? Hoe maak je een merk levendig? En hoe zorg je ervoor dat het merk transparanter wordt en dat klanten participeren in het openbaren van je merk."

John Travis vertelt dat Adobe steeds meer om moest leren gaan met data om het merk persoonlijker en relevanter te maken voor klanten. "Media waren eerder print, radio en TV, maar wat is Media eigenlijk? Die vraag stelden wij onszelf. Wij definiëren het als het volledig spectrum van touch-points waarmee klanten in aanraking kunnen komen. Interessant is dan ook om te zien dat een website of advertentie als traditioneel kanaal, bij ons veranderd is naar talloze apps die wij gelanceerd hebben voor events, creatives, medewerkers etc. Dit zijn voor ons allemaal media. De &;klant is koning&; en dat is nog steeds waar. Wij zien klanten als een brede community waarmee wij in gesprek gaan. We proberen een gevoel te creëren van een community, tussen ons en klanten, maar ook tussen klanten onderling."

 

"Vergeet ondanks alle middelen en data die je hebt niet de menselijke relatie met klanten te onderhouden. Dat is wat wij geleerd hebben tot nu toe tijdens onze digitale transformatie bij Adobe" John Travis -Vice President Marketing EMEA bij Adobe

13:23 uur: Om 13:45 is er een live periscope sessie met Gijs Molsbergen en Lonneke Vink, Product Owner Consumer Website van Philips.com. Heb je vragen aan haar? Stel ze dan nu aan Gijs Molsbergen via .

14:04 Het Periscope interview met Lonneke Vink is zojuist uitgezonden. Kijk het direct terug via . "Soms moet je onder de radar gewoon kleine experimenten uitvoeren", Lonneke Vink over de Lean aanpak en mobile marketing. "Je moet klein beginnen, wij begonnen met een klein team en zijn langzaam gegroeid. Op die manier hebben we geleerd van successen en fouten."

15:09 Zojuist een kort gesprekje gehad met Jeremy Curtin over de complexiteit van het samenbrengen van data uit verschillende systemen. "Het risico zit vooral in systemen die conflicteren met elkaar. Je moet erdus echt voro zorgen dat deze systemen goed met elkaar werken. Dit kan met een SAAS oplossing relatief gemakkelijk, maar je moet het wel op een gedegen manier doen en goed weten wat je met de data wil bereiken. 

15:50 Sean Schnoor, directeur van Technical Marketing bij Adobe, vertelt hoe goede mobiele ervaringen geboden kunnen worden aan gebruikers. Dit licht hij toe vanuit zijn ervaring met de Experience Manager.

15:58 uur:  "Consumenten en werknemers hebben weinig geduld als het om slechte ervaringen met Apps gaat. Men haakt af en sterker nog: het zorgt mogelijk voor een negatieve perceptie van het merk."

16:07 Natuurlijk kon een discussie over AdBlockers niet uitblijven. Ernst-Jan Pfauth vroeg daarom hoe ... kijkt naar AdBlockers. "Meer relevantie en gepersonaliseerde content bieden en weten wat voor boodschap men niét apprecieert en welke boodschap wel."

16:16 Ook Fokke & Suke hebben zich inmiddels gemengd in de AdBlocker discussie:

16:21 uur: Head of Digital Content van TNT en joost Geurtsen, Creative van Endemol is aangeschoven bij Ernst-Jan Pfauth. Joost: "Het is belangrijk dat je authentiek bent om vertrouwen te krijgen van mensen in mediabedrijven. Online willen mensen gezichten zien en niet per sé een logo van een bedrijf."

16:29 Als voorbeeld van een merk dat het goed doet online, zonder vervelende advertenties, is Red Bull: "Red Bull maakt gekke sportvideo&;s tot en met mensen die vanuit de ruimte naar de aarde springen. Ze creëren content die mensen willen zien en dat leuk is, niet vervelend."

16:30 Gedragswetenschapper Dr. Max McKeown houdt een presentatie met veel humor, die gaat over het brein en hoe mensen vooruit kunnen denken en zichzelf in de toekomst kunnen &;plaatsen&;, om op basis daarvan keuzes te maken. Dit verbindt hij aan de mogelijkheid van het brein om een idee te bedenken, dat in eerste instantie een &;lelijk&; idee is voor vele anderen en dat ontwikkeld moet worden om "af" te zijn. Dit vergelijkt hij vol zelfspot met zijn kinderen, die als baby door velen als &;lelijk&; getypeerd worden, maar nog lang niet af zijn en zich kunnen ontwikkelen tot de mooiste schepsels op aarde. "Net als ideeën." 

Hij sluit af met een uitgebreide presentatie over de manier waarop ideeën ontwikkeld kunnen worden tot concrete innovaties en duurzame strategieën. Erg lastig om in een Live Blog in korte tijd te vertalen naar een begrijpelijk verhaal. 
"Er zijn mensen die de missie van het bedrijf liefhebben en mensen die alleen de regels opvolgen. Liefhebbers zijn de soldaten en die mensen die alleen de regels volgen zijn &;rebellen&;. Rebellen hebben niet echt een binding met het merk, geven er niet zoveel om en geven meer om zichzelf dan anderen. Dan heb je ook nog de &;mavericks&;. Die geven veel om de missie en het bedrijf, maar geven niets om de regels. Die staan er in met de instelling &;why the fuck not&;!?. 
Toen de maker van The Incredibles te horen kreeg dat het teveel geld kostte, zei hij: &;geef mij de mavericks uit jouw organisatie en ik maak deze film tegen het laagst mogelijke budget.&; Dit lukte hem. In plaats van veranderingen niet te accepteren, zoals taxi-chauffeurs Uber niet accepteren en gek te worden, kan je in hypotheses denken en fantastische veranderingen teweeg brengen binnen organisaties. Door open te staan voor dit soort mogelijkheden en diverse type mensen binnen een organisatie aan elkaar te koppelen, kan je innovatie en verandering teweeg brengen.

 

17:16 EINDE VAN DE LIVE BLOG. Bedankt voor het volgen, delen en meeTweeten!

Het programma van Adobe Symposium TV is als volgt: 


Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie