Maak van potentiële klanten ambassadeurs die jou ondersteunen

Marketing is niet langer productgedreven. Steeds vaker is en moet het een klantgedreven proces zijn.

Klanten verwachten personalisatie van aanbod. Technologie maakt dit mogelijk, maar hoe profiteer jij daarvan? Kun jij van potentiële klanten ambassadeurs maken die jou ondersteunen?

Waarom ambassadeurs?

Volgens one4marketing.nl wantrouwt 86 procent van alle consumenten reclame. Daarentegen vertrouwt 72 procent de tips van vrienden en kennissen. Marketing via mond-tot-mondreclame van klanten, oftewel ambassadeurs, is dus effectiever dan ‘traditionele’ reclame. Zeker sinds de opkomst van sociale media zijn deze ‘merkambassadeurs’ een belangrijk communicatiemiddel geworden.

Personalisatie

Klanten prijzen jou alleen aan als zij een fijne ervaring hebben gehad. Personalisatie – een belangrijke trend in 2020 – is daarbij van enorm belang. Wanneer content niet op hen is afgestemd, voelt 79 procent van de consumenten zich gefrustreerd. Uit onderzoek van Longitude blijkt dat 47 procent teruggaat naar een bedrijf dat een gepersonaliseerde, intuïtieve klantervaring aanbiedt, ook al is een concurrent goedkoper.

Personalisatie is daarom essentieel om consumenten om te zetten in klanten en vervolgens ambassadeurs.

Voor alle doelgroepen is personalisatie van belang, maar zeker voor jongere generaties. Generatie Alpha, geboren vanaf 2010, heeft nog maar een aandachtsspanne van 8 seconden. Bij eerdere generaties is dat 13 seconden. De wil naar onafhankelijkheid en invloed hebben op getoonde content wordt steeds sterker. Technologie, zoals artificial intelligence, helpt hierop in te spelen.

email marketing

Interactie

Naast personalisatie willen consumenten ‘invloed hebben’. Om ze in ambassadeurs te kunnen veranderen moet jij ze onderdeel maken van het proces, desnoods al voor de productlancering.

De bedenkers van het kaartspel Exploding Kittens begrijpen dit. In een onderzoek van Betway naar de succesvolste crowdfundingcampagnes ooit op Kickstarter wordt hun campagne uit 2015 geprezen. Bijna 8,8 miljoen dollar werd opgehaald en het doelbedrag van 10.000 dollar was in 8 minuten al bereikt. Vooral het recordaantal van 219.382 supporters maakte de campagne succesvol.

Behalve een leuk product, focusten de bedenkers op interactie met fans zodat zij graag wilden investeren en helpen. Zo werden potentiële klanten direct ambassadeurs. Zelfs financiering is daar aan ondergeschikt volgens medebedenker Elan Lee, want als jij “een publiek weet op te bouwen” komt financiering vanzelf.

Co-creatie

Fans mochten ideeën insturen om het kaartspel te verbeteren. De klant op deze manier betrekken is een vorm van co-creatie. Deze benadering is een trend van de laatste jaren en kan kostenefficiënt zijn. Het levert tevens vertrouwen en authenticiteit op.

Personalisatie en consumenten invloed laten hebben, helpen om van klanten ambassadeurs te maken. De data en technologie is beschikbaar. Nu moet er alleen vaker gebruik van worden gemaakt.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.