Marketing en communicatie in 2020: 10 toekomstbeelden

Er staat marketeers veel te wachten. In de toekomst moet elke marcomprofessional onder andere goed zijn ingevoerd in crossmedia-effecten. De marcomspecialist wordt meer bèta. En vergeet vooral de creatieve mindset niet. Yacht deed met een aantal deskundigen aan scenarioplanning en komt tot 10 toekomstbeelden. Hoe ziet de marcomwereld er in 2020 uit?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het uitgebreide artikel is terug te vinden in het februarinummer vanTijdschrift voor Marketing, dat aanstaande dinsdag op de mat valt. Hieronder geven we beknopt de 10 toekomstbeelden weer:

    1. Tribalisering (groepsvorming)
    In 2020 heeft iedereen heeft een profiel op het web. Persoonlijk contact krijgt een nieuwe betekenis. De virtuele ik wordt belangrijker dan de fysieke.

    2. Adoptie van technologie
    De baas van de marcomspecialist is in 2020 een ICT’er.

    3. Behoefte aan authenticiteit
    MVO, ontwikkelingswerk, duurzaam ondernemen blijven belangrijke thema’s. De activiteiten rond deze thema’s liggen in het verlengde van de organisatie. De marcomspecialist werkt bij een organisatie waar hij zich meeidentificeert.

    4. Maatschappelijke ontgrenzing
    De individualisering slaat door. Men klaagt over sociale isolatie en het verdwijnen van de sociale cohesie. Organisaties bieden hun mensen internationale, lokale en sociale netwerken en voorzieningen aan.

    5. Competentiebreedte marcomfunctie
    Naast een cfo en een cpo kennen we in 2020 ook de cco. De marcomspecialisten zijn in 2020 veelal ZZP’er (zelfstandige, zonder eigen personeel). Er is een schaarste in het aanbod van marcomspecialisten met strategische en tactische advieskwaliteiten.

    6. Aansluiting op de markt
    Corporate social responsability is een groot aandachtspunt voor de marcomspecialist. De doelgroepdefinitie wordt meer complex.

    7. Individualisering
    De individualisering in het arbeidsleven heeft als gevolg dat er nog minder controle en sturing zal plaatsvinden. Regel het maar!, wordt het motto.

    8. Geografische ontgrenzing
    De marcomspecialisten van 2020 zijn professionele nomaden. Bij veel organisaties heeft een outsourcing van communicatie plaatsgevonden. Daarom werken de professionals op meerdere locaties, met verschillende mensen.

    9. Flexibilisering
    De flexibele arbeidsmarkt beleeft het summum. Ontwikkelingen in de wetgeving staat verdere flexibilisering steeds meer toe. Dit leidt tot meer freelancers, flexibelere arbeidsverhoudingen en een groeiende behoefte aan flexibele inzet van personeel.

    10. Accountability
    De marcomspecialist is een deskundige met autoriteit. Hij heeft vak- en/of doelgroepspecifieke kennis en denkt daarom mee op hoog strategisch niveau. Het werkveld van de marcomspecialist is in 2020 volledig businessgedreven.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie