Merken halen creatie in huis

Creatieven worden steeds vaker direct door adverteerders ingehuurd, of komen full time in dienst van het merk. Welke motieven zitten hier achter, en hoe ziet de nieuwe relatie met het reclamebureau eruit?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In Adformatie nummer 05, morgen op de mat, schrijft Nils Adriaans dat adverteerders steeds vaker de creatieve regie in eigen hand nemen. Creatieven worden zelfs in dienst genomen.

De voorbeelden van merken die direct met creatieven werken, stapelen zich snel op. Zo maakten FrieslandCampina, Wehkamp én het nieuwe watermerk Marie- Stella-Maris een commercial zonder tussenkomst van een bureau.

Wehkamp heeft een vaste reclamechef in dienst en beschikt over een team freelance strategen en creatieven. Bij G-Star zitten ook ex-reclamemensen, onder andere op strategie. Het kledingmerk gebruikt laatst alleen een postproductiemaatschappij voor de commercial.

Ook Suitsupply bedenkt de uitingen zelf, het bedrijf huurde hiervoor bijvoorbeeld topfotograaf in:

Alwine de Jong was ex-algemeen en creatief directeur van Y&R Amsterdam, maar werd adjunct-directeur communicatie bij ASR. Ze is verantwoordelijk voor de uitingen van ASR, De Amersfoortse en Ditzo. De Jong zegt tegen Adformatie: ‘Binnen de marketingafdeling van ASR hebben we een controller die het financiële stuk stuurt en een team voor marketing intelligence, dat al het onderzoek en een groot dashboard beheert. We willen erbovenop zitten: alles meten, weten en fact based werken. Het is maar een kleine stap om daar creatieven, strategen en producers aan toe te voegen.’

Wat zijn de consequenties voor bureaus? De Jong denkt: ‘Het is een ontwikkeling die vraagt om een nieuw zelfbewustzijn aan adverteerders- én bureaukant. Klant-bureaurelaties transformeren van “full” menu naar
à la carte; een klant die weet wat hij wil doet bij een bureau een veel gerichtere bestelling, bijvoorbeeld een tv-script, of een activatie, in plaats het hele menu. Goede bureaus blijven relevant voor adverteerders, al was het alleen maar voor hun kritische second opinion, specialistische strategische kennis of topkwaliteit in creatie.’

Lees het hele artikel in Adformatie 05-2013, die vrijdag 1 maart op de mat valt.

Bron: Adformatie

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie