‘Nasynchronisatie in reclame schrikt klanten af’

Wie griezelt er niet van de plastic Italianen, Duitsers, Amerikanen die in tv-commercials, geheel niet synchroon met het beeld, in de Nederlandse taal pastasauzen, wasmiddelen en antikalkproducten aanbevelen?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Debby Damen, communicatie- en informatiewetenschappen aan de Tilburg University, onderzocht voor haar afstuderen het effect van nasynchronisatie op de houding van de kijker ten opzichte van de authenticiteit van de reclame en de woordvoerder daarin, de houding ten opzichte van de reclame en het merk, en het effect op de koopintentie.

Wat blijkt?

Nasynchronisatie in reclame heeft een negatief effect op de houding van de kijker ten opzichte van zowel de reclame als het gepresenteerde merk. Ook de bereidheid om het product te kopen lijdt eronder.

Hoewel algemeen bekend is dat nasynchronisatie negatief wordt gewaardeerd door de kijker, wordt het toch nog vaak toegepast in Europese reclames. Het effect daarvan op de potentiële klant is echter nog niet onderzocht, meldt Tilburg University.

61 proefpersonen
Damen zette een Engelstalige reclame om in een Nederlandstalige, nagesynchroniseerde variant. 61 proefpersonen kregen of drie originele en een nagesynchroniseerde variant te zien, of vier originele reclames. Vervolgens beantwoordden ze enkele vragen.

De nagesynchroniseerde reclame en de woordvoerder/ster in die reclame werden als onbetrouwbaar, incompetent, onnatuurlijk en niet authentiek beschouwd.

Dat resulteerde in een negatieve houding ten opzichte van zowel de reclame als het merk in die reclame.

De proefpersonen wilden de nagesynchroniseerde reclame niet vaker zien en vonden die saai en irritant.

De negatieve merkattitude resulteerde ook in een negatieve koopintentie: de proefpersonen waren minder bereid om het product aan te schaffen, uit te proberen of aan te raden.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie