Nespresso vertelt verhaal in vijfdelige documentaire

Nespresso wil laten weten dat het wereldwijd samenwerkt met ruim 70.000 boeren voor het duurzaam telen van koffie.

Nespresso is een premium koffiemerk dat menig Nederlander dagelijks van een kwalitatief kopje koffie voorziet. Het is het merk van George Clooney en de pakkende pay-off What else? Maar Nespresso is ook het koffiemerk dat wereldwijd samenwerkt met ruim 70.000 boeren om de koffie op een duurzame manier te telen en daarnaast de levensstandaard van de boeren en hun families te verbeteren.

Nespresso weet uit onderzoek dat er toenemende behoefte is aan meer informatie over de herkomst van producten bij de consument. Voor Nespresso rees daarmee de vraag; hoe komt de consument van de mindset ‘een kwalitatief kopje koffie met een vleugje George Clooney’ naar de wetenschap dat Nespresso staat voor de hoogste kwaliteit premium koffie waarbij Nespresso betrokken is bij elk onderdeel van de koffieketen? Het merk legde deze vraag neer in een opdracht tijdens het Branded Content Event in Utrecht. BrandDeli pitchte tegen Sanoma/SBS en Boomerang Create en won.

Sacha de Boer en de boer
Maureen Baas, marketingdirecteur Nespresso: ‘Eind 2014 had Nespresso al concrete ideeën om documentaires te maken in een koffieland. Hiervoor hadden we zelfs al contact gehad met Sacha de Boer. Toen BrandDeli dan ook tijdens de pitch hun concept presenteerde sloot het naadloos aan bij onze aspiratie. Het idee om dit naar meerdere minidocumentaires te trekken, over hun zeer relevante zenderpakket heen, plus de geweldige concepttitel, trok ons over de streep om het deze keer dan ook echt uit te gaan voeren, met BrandDeli.’

BrandDeli’s strategy & creative team bedacht samen met Nespresso het concept; Sacha de Boer, voormalig nieuwslezeres en tegenwoordig fotografe, ontdekt en fotografeert hoe de Nespresso koffie tot stand komt. BrandDeli en Nespresso kozen voor De Boer omdat zij als ex-nieuwslezeres &;nieuwsgierig en kritisch is en objectiviteit uitstraalt&;. Zelfs haar achternaam sluit perfect aan. Hiermee ontstond het concept: De Boer & de boer; de reis van koffiebes tot kopje. Sacha neemt de kijker mee naar Colombia om het geheim achter de koffie te ontrafelen. Dit doet zij niet alleen, maar samen met de koffieboer, waarmee verschillende koffiewerelden worden samengebracht: de bron en het resultaat.

Colombia
Het productieteam van BrandDeli reisde samen met Nespresso af naar Colombia om daar alle content voor de documentaires te schieten. Deze content werd uiteindelijk gebruikt in 31 deliverables, waaronder vijf mini-docu’s, verschillende promo’s en online materiaal. Met behulp van drones wordt er beeld geschoten die vergelijkbaar is met de hedendaagse kwaliteitsdocu’s.

Behind-the-scenes
De shorts en campagne worden ingezet op de zenders 24Kitchen, Discovery Channel en National Geographic Channel. Naast de serie van vijf minidocumentaires, is er . Hier kunnen bezoekers niet alleen de afleveringen terug zien, maar onder meer ook behind-the-scenes en de foto’s van Sacha bekijken. 

Op 25 juli is de campagne begonnen. Iedere week is er een nieuwe aflevering te zien op de drie kanalen. De campagne loopt tot begin september.

 


 

Adverteerder: Nespresso, Maureen Baas, Roderik de Maar & Rozemarijn Dolman-Plante             
Mediabureau: ZenithOptimedia                   
Concept & Strategie documentaires: Branddeli, Kirby Beckman 
Account: Branddeli, Roos Simons & Annemarije van Zandwijk                              
Project Management documentaires: Branddeli, Barbara Wiegant   
Productie documentaires: Branddeli Esther Mol & Bieke van Schijndel                          
Productiehuis documentaires: Moving Art, regie Dennis Roelofs
Online Platform & Activatie: Greenberry
Technische Realisatie Platform: Superhero Cheesecake
Productie 360 video’s: 360films.nl, Paul Lensink
PR: Ketchum                 

Advertentie