Online communicatie belangrijk voor Kamerlid

Online informatiebronnen zijn in toenemende mate een bepalende factor voor de standpuntbepaling van Tweede Kamerleden. Dit blijkt uit onderzoek van communicatieadviesbureau Fleishman-Hillard.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Belangrijkste conclusie: negen van de tien Kamerleden zeggen dagelijks gebruik te maken van zoekmachines als Google om informatie in te winnen. Ook hebben Kamerleden vertrouwen in online informatiebronnen. Fleishman-Hillard voerde het onderzoek uit onder 31 zittende Kamerleden, waarbij alle partijen zijn vertegenwoordigd.

Volgens Jacques Bettelheim, director public affairs bij , laat het onderzoek zien dat online communicatie een steeds grotere rol speelt bij de meningsvorming van politici: ‘Het is opmerkelijk hoe groot het vertrouwen is in online bronnen onder Kamerleden. Met name Twitter wordt gezien als een betrouwbare bron van informatie.

‘Het is belangrijk om goed op het internet vertegenwoordigd te zijn en deel te nemen aan het online debat. Waar search engine optimization (SEO) eerder voornamelijk gedreven werd vanuit marketing, wordt deze techniek in toenemende mate ingezet voor public affairs-doeleinden.’

Belangrijkste resultaten:

1. Nederlandse Kamerleden tweeten procentueel twee keer zoveel als Europarlementariërs: 79 procent versus 39 procent

2. 9 van de 10 Kamerleden maken dagelijks gebruik van Google

3. 87,1 procent van de Kamerleden hecht bij meningsvorming belang aan een eenvoudige weergave van informatie (bijvoorbeeld een samenvatting van standpunten)

4. 93,6 procent van de Kamerleden zegt persoonlijk contact met belanghebbenden belangrijk te vinden bij meningsvorming

5. Wetenschappelijk onderzoek wordt met 87,1 procent als de meest betrouwbare informatiebron gezien

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie