SEO copywriting: van keywords naar navigatiestructuur

Benieuwd hoe je de teksten op de pagina’s zo kunt schrijven dat ze lekker lezen én goed scoren in zoekmachines?

SEO Copywriting

Je weet natuurlijk al dat je je belangrijkste zoektermen moet verwerken in je webteksten. Maar de opbouw van je website speelt ook een grote rol in je SEO. In deze PDF lees je hoe je een navigatiestructuur maakt die zowel gebruiks- als zoekmachinevriendelijk is.

Waarom je navigatiestructuur zo belangrijk is voor SEO

Zoekmachines gebruiken je navigatiestructuur tijdens het scannen van je website. Een goede structuur maakt het gemakkelijker om relevante informatie te vinden. Richt je navigatiestructuur daarom in met behulp van je belangrijkste keywords.

Dit doe je uiteraard zonder te compenseren op de gebruiksvriendelijkheid voor je bezoekers. Wat dat oplevert? Een hogere positie in de zoekmachine én tevreden klanten.

Stappenplan voor het maken van een zoekmachinevriendelijke navigatiestructuur

1.    Bepaal eerst de actuele zoekvolumes op jouw belangrijkste keywords. Dit kun je doen op basis van je eigen data (Google Analytics, je SEA-gegevens), maar ook op basis van de Traffic Estimator van Google. Eventueel kun je ook gegevens uit Bing en Yahoo meenemen.

2.    Bepaal ook wat voor jouw organisatie de belangrijkste pagina’s zijn op het gebied van productaanbod en noteer de keywords hiervan. Die hoeven namelijk niet 100% overeen te komen met de belangrijkste keywords uit stap 1.

3.    Stel vast wat de concurrentie is op de keywords. Hiervoor bestaan veel verschillende tools, zoals de Google Adwords Zoekwoordplanner, Wordstream (betaald) en SEMrush (betaald).

4.    Sorteer al je gevonden keywords in drie categorieën: hoge, gemiddelde en lage mate van belang.

5.    Groepeer de keywords los daarvan ook in inhoudelijke categorieën. Wat hoort bij wat?

6.    Maak binnen elke inhoudelijke categorie een hiërarchie van unieke onderwerpen op basis van de prioriteit. Gebruik hiervoor de categorieën die je hebt gemaakt in stap 4.

7.    Voeg alle groepen samen tot een piramide-achtige structuur met als top de homepage.

Meer over SEO copywriting?

Veel succes met het maken van je piramidestructuur! Benieuwd naar hoe je de teksten op de pagina’s zo kunt schrijven dat ze lekker lezen én goed scoren in zoekmachines? Volg dan onze training SEO Copywriting.
 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.