SEO: zo maak je een zoekwoordanalyse

Waar wil jij op gevonden worden? Bedenk waar je website over gaat en schrijf zoveel mogelijk kernwoorden op die je zelf kunt verzinnen.

LECTRIC

We willen allemaal goed scoren in de zoekmachines. Maar de concurrentie is groot. Wie bovenaan wil staan in Google, moet het slim aanpakken. Maak daarom een zoekwoordanalyse: wij leggen je uit hoe!

Wat is een zoekwoordanalyse?

Een zoekwoordanalyse is een onderzoek naar de belangrijkste termen waar jij op gevonden wilt worden. Zodra jij voor jezelf helder hebt welke zoekwoorden dat zijn, kun je ze effectief verwerken in de teksten op de website.

Stappenplan: zoekwoordanalyse maken

1.    Waar wil jij op gevonden worden? Bedenk waar je website over gaat en schrijf zoveel mogelijk kernwoorden op die je zelf kunt verzinnen. Stel, je verkoopt tuinmeubels. Dan is ‘tuinmeubels’ natuurlijk een belangrijk zoekwoord, maar ook ‘tuinstoelen’, of ‘parasols’.

2.    Wat zijn de actuele zoekvolumes op jouw belangrijkste keywords? Om deze vraag te beantwoorden, gebruik je je eigen data (uit Google Analytics en je SEA-gegevens), maar ook de Traffic Estimator van Google. Eventueel kun je ook gegevens uit Bing en Yahoo meenemen. Waarschijnlijk vind je tijdens het uitzoeken nog zoekwoorden waar je zelf niet aan gedacht had.

3.    Hoe kun je je keywords uitbreiden? Met tools als trends.google.nl, keywordtool.io, answerthepublic.com en de Google Keyword Planner ontdek je waar mensen nog meer op zoeken. Noteer de relevante zoektermen. Houd hierbij rekening dat je twee soorten zoekwoorden hebt, namelijk longneck en longtail:

Longneck: algemene zoekwoorden waar veel naar gezocht wordt, maar waar ook veel concurrentie op is. Bijvoorbeeld ‘tuinbanken’. Een ontzettend belangrijk zoekwoord, want hier wordt veel op gezocht. Maar door de grote concurrentie wordt er relatief weinig op jouw website geklikt.

Longtail: een longtail zoekterm bestaat uit meerdere, specifieke woorden. Zoals: ‘parasol met rode en gele strepen’ of ‘ronde eikenhouten tuintafel met rvs poten’. Op deze zoektermen wordt weliswaar minder gezocht, maar je hebt ook minder concurrenten die eraan denken om deze keywords te gebruiken. Ook zijn de mensen die hierop zoeken al verder in het aankoopproces. Hierdoor converteren ze beter. 

Om zowel je longneck- als longtailzoekwoorden efficiënt in je website te verwerken, maak je gebruik van het AIDA-model (Attention, Interest, Desire en Action). Bezoekers die nog niet helemaal overtuigd zijn van een product, zoeken vaak algemener (‘tuinstoelen’), terwijl bezoekers die al tot aankoop willen overgaan, specifieker zoeken (‘beige houten tuinstoelen met brede armleuningen’).

Houd hier rekening mee bij het schrijven van je teksten. Bij het uitschrijven van pagina’s voor je longneck-keywords moet je de aandacht van je lezer zien te verdienen, terwijl je je bij de longtail-zoekwoorden eerder richt op conversie.

En dan nu … schrijven maar!

Zoekwoordanalyse klaar? Dan is het tijd om ze in je teksten te verwerken. Houd het wel leesbaar: teksten die puur zijn geschreven om te scoren in de zoekmachines, worden door dezelfde zoekmachines afgestraft. Denk er ook aan om synoniemen te gebruiken: zoekmachines waarderen dit. Veel succes!

Meer leren over SEO? Bij LECTRIC vind je diverse trainingen over SEO-gerelateerde onderwerpen. Wat wil jij weten?
 

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
joe clarke
Geweldige blog. Vind het veel interessant, informatief en nuttig. Graag meer te weten over in details.
Thanks
https://www.10seos.com/
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.