Twee grote stappen voor de contentmarketing industrie

Het zou zomaar de grote sprong voorwaarts kunnen zijn: Allerhande naar de VS én de overname van het grootste Britse contentmarketingbureau door een netwerk.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De voorspelling ligt er al een tijdje: over een paar jaar zal de wereldwijde handel in contentformats levendig zijn. Reclameconcepten gaan al langer de wereld over. Als Unilever in land A een reclamecampagne bedenkt en het is succesvol, dan wordt het concept uitgerold naar andere landen. In de contentwereld, met name de tv-wereld, is de handel in formats al decennialang de gewoonste zaak van de wereld.

Maar in contentmarketing werd jarenlang zeer lokaal gewerkt. En nu gaat Ahold dus eindelijk in de Verenigde Staten aan de slag met Allerhande. Volkomen logisch. Want Allerhande is een contentformat. Een allround platform (magazine, online, apps, video’s) waar Ahold ongelooflijk veel learnings mee heeft opgedaan. Waarom zou een ander onderdeel binnen de keten, het Amerikaanse Stop&Shop, zelf iets bedenken als het concept kant-en-klaar kan worden gelanceerd?

Het duurde even voordat de vakmedia het berichtje . De reguliere nieuwsmedia – Volkskrant, Nu.nl – brachten het nieuws direct. Terwijl dit vaknieuws bij uitstek is. Dit simpele feit zal een enorme impuls geven aan het contentmarketing-vakgebied. Interessant om , zoals het format in de VS gaat heten, te volgen.

Nog een nieuwtje dat duidt op grote sprong voorwaarts. is gekocht door het Dentsu Aegus-netwerk. John Brown Media is in meerdere landen actief en ontwikkelt media voor merken. Het bureau biedt werk aan een paar honderd mensen, en binnen het netwerk zal het bureau alleen maar groeien en dienen als contentlabel binnen de hele Dentsu Aegus-holding.

De belangrijkste motivatie voor grote bureaunetwerken om dit type bureaus te kopen, is dat ze op een schat aan contentformats zitten die zich bewezen hebben voor merken. Die formats zijn uit te rollen in andere landen. Hetzij voor hetzelfde merk, als het actief is in andere landen, hetzij door andere klanten binnen het portfolio van het netwerk. Dan betaal je een licentie (een formatfee) en hoef je niet zelf een contentstrategie te ontwikkelen die zich nog helemaal moet bewijzen.

Groot nieuws dus; voor de liefhebber van contentmarketing. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie