'Uitgevers moeten niet zeuren over aanpassen algoritme Facebook'

Dat Facebook posts van vrienden en familie de voorkeur geeft boven die van de media en merken, heeft er bij uitgevers flink ingehakt. Onterecht, zeggen Mark Robertson en Jim Louderback.

'Ze hebben er wel héél lang gratis van kunnen profiteren', zegt digital video consultant Mark Robertson over de enorme hoeveelheden traffic die uitgevers via Facebook ontvingen. Dat Facebook daar nu geld voor gaat vragen, vindt hij niet meer dan logisch. “Dat is gewoon een bedrijfsmatige overweging', zegt Jim Louderback, General Manager bij VidCon.

De twee Amerikanen spreken op VidCon Europe., eind maart.

Wat is de kwestie? Vorig jaar lag Facebook onder vuur doordat het bedrijf zich zou lenen voor het verspreiden van fake-nieuws. Vlak na de Amerikaanse Presidentsverkiezing schoof Zuckerberg kritiek op de kwalijke rol van Facebook terzijde als een ‘maf idee’. Daar kwam hij later op terug. Uit onderzoek blijkt dat Russische trollen serieus werk hebben gemaakt van beïnvloeding rond de verkiezing.

Raadsel
Het nieuwe algoritme dat Facebook nu heeft uitgerold, is een reactie op alle ontwikkelingen. Facebook kan zich steeds moeilijker achter het argument verstoppen dat het slechts een doorgeefluik is. Een manier om nieuws minder bepalend te laten zijn in de feed, is de sociale interactie tussen gebruikers te vergroten. Dat gaat met het uitwisselen van persoonlijke berichten en commentaren beter dan met likes en shares van nieuwsberichtjes.

Volgens Robertson is het terugdringen van published content op het platform slechts een van de factoren waar uitgevers rekening mee moeten houden. “Facebook’s algoritmes worden door AI en machine learning bepaald. Hoe dat precies werkt is een raadsel.” Hij doet momenteel onderzoek naar de manier waarop Facebook content beoordeelt en verwerkt. Over de resultaten kan Robertson helaas nog niks zeggen.

Jim Louderback denkt dat uitgevers een aantal maatregelen moeten nemen om zich te verweren tegen de aanstaande ‘feedpocalypse’. “Uitgevers die Facebook als belangrijke bron voor traffic willen blijven gebruiken, zullen een gemengde strategie moeten ontwikkelen. Een combinatie van organische en paid content.” Ook zullen ze moeten inzetten op daadwerkelijke relevantie, zodat gebruikers berichten te delen.

Laagwaardige clickbait
Bestaat niet het gevaar dat Facebooks nieuwsonderdrukking het verdienmodel van uitgevers verder uitholt? Volgens Louderback loopt het niet zo’n vaart. Hij verwacht juist dat de free riders het hardst zullen worden getroffen, partijen die laagwaardige clickbait verspreiden. Louderback: “Gewoon een post de deur uitdoen en van een prikkelende kop voorzien is niet langer voldoende. Je moet wel met goede kwaliteit artikelen of videocontent komen.” Louderback verwacht dat vooral gebruikers hiervan gaan profiteren. “Voor hen is dit goed.”

Mark Robertson is het daarmee eens. “Ik heb weinig tips voor de producenten van clickbait. Zij moeten zich gewoon aan de regels houden. Probeer eerst maar eens om kwaliteitscontent te maken.” De uitgevers die wel kwalitatieve content maken, zoals professionele nieuwsorganisaties, adviseert Robertson te diversifiëren. “Je moet niet alle eitjes in hetzelfde mandje leggen. Uitgevers moeten zichzelf niet te afhankelijk zijn van één bepaald platform, Facebook of welke andere dan ook.”

Louderback voegt daar aan toe dat het toegenomen gebruik van een Google-dienst als Accelerated Mobile Pages laat zien dat uitgevers al alternatieven zoeken.

Familie ontlopen

Louderback denkt dat de perceptie rond Facebook de komende jaren zal veranderen. Vorig jaar sloten in de VS zo’n één miljoen gebruikers hun account. Zelf maakt hij in zijn omgeving ook mensen mee die afstand nemen van het platform. “Die hebben ineens vijf uur per dag tijd voor andere dingen. Ze zeggen letterlijk dat ze hun leven weer terug hebben.”

Facebook probeert te anticiperen op de veranderingen door gebruikers te verleiden meer eigen berichten te plaatsen en meer te laten interacteren met elkaar. Louderback stelt daar vraagtekens bij. Hij vraagt zich af of mensen het wel zo fijn vinden in hun feed vooral vrienden en familie tegen te komen. “Ik heb daar helemaal geen zin in.” De wens om familie online te ontlopen is een belangrijke reden dat veel jongeren Facebook links laten liggen.

Zowel Mark Robertson als Jim Louderback vinden dat uitgevers die Facebook willen gebruiken om verkeer naar hun content te leiden, om te beginnen gewoon goed hun best moeten doen. Ook moeten ze accepteren dat stilzitten in rap veranderende tijden niet helpt. Louderback: “Denken in je cubicle, dit blijven we voor altijd zo doen en zo is het goed, dat gaat niet werken. Dan ben je snel out of business.”

​​​​​​​Mark Robertson (social video marketeer, growth ‘hacker’ en SEO expert) en Jim Louderback (CEO van VidCon) spreken, samen met tal van andere social en video marketeers, op de aanstaande VidCon Europe in Amsterdam van 22 t/m 24 maart in het Mövenpick Hotel.

Advertentie